Przejdź do treści
Port Lotniczy Wrocław - terminal (fot. Port Lotniczy Wrocław)
Źródło artykułu

2016 na wrocławskim lotnisku. Podsumowanie roku

To był rok nowości, ważnych inwestycji i rekordów na wrocławskim lotnisku. W zimowym rozkładzie jeszcze nie było aż tylu połączeń. W tym roku padnie też nowy rekord liczby pasażerów obsłużonych w Porcie Lotniczym Wrocław.

Do końca grudnia, zgodnie z prognozami, Port Lotniczy Wrocław obsłuży około 2,4 miliona pasażerów. To oznacza, że lotnisko po raz kolejny pobije swój rekord.

Bardzo szybko rozwija się siatka połączeń, zwłaszcza w ofercie przewoźników niskokosztowych. 2016 był pod tym względem rokiem nowości. Jednak liczba pasażerów systematycznie wzrasta również na trasach obsługiwanych przez przewoźników sieciowych – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Coraz większe zainteresowanie pasażerów powoduje, że na trasach do portów przesiadkowych, jak Frankfurt, Monachium, Dusseldorf, Kopenhaga i Warszawa, wzrasta liczba połączeń. W rozkładzie zimowym Lufthansa wprowadziła sześć dodatkowych rejsów do Frankfurtu. Zwiększyło się również zainteresowanie lotami krajowymi – na imponujące wzrosty w tym segmencie miało zwiększenie liczby lotów do Warszawy.

10 milionów w nowym terminalu
Szybki rozwój siatki połączeń przekłada się na systematyczny wzrost liczby pasażerów wrocławskiego lotniska. W tym roku z nowego terminalu, otwartego przed Euro 2012, skorzystał już 10-milionowy pasażer.
Obecnie nasz terminal może obsłużyć 4 miliony pasażerów rocznie. Jednak już na etapie jego koncepcji myśleliśmy o długofalowym rozwoju lotniska. Dlatego w projekt od razu została wpisana możliwość rozbudowy. Docelowo, z terminalu co roku będzie korzystało 7 milionów podróżnych – mówi Dariusz Kuś.

10 nowości w 2016
W tym roku na wrocławskim lotnisku pojawiło się 10 nowych połączeń regularnych. Wiosną Birmingham (Wizz Air), latem Wenecja i Teneryfa (Ryanair) oraz Radom i Olsztyn (Sprint Air). Jesienią doszły kolejne: główne lotnisko Madrytu, Manchester, Newcastle i Belfast (te cztery kierunki uruchomił Ryanair) oraz Kijów (Wizz Air).

34 połączenia. Rekordowa siatka 2016/2017
W sezonie letnim 2016 podróżni wrocławskiego lotniska mieli do wyboru w sumie 67 połączeń, w tym 29 kierunków niskokosztowych. Z kolei w sezonie zimowym 2016/2017 mają do dyspozycji w sumie 34 regularne połączenia, w tym 28 niskokosztowych i 6 sieciowych. To rekord – tak wielu regularnych połączeń z Wrocławia nie było dotąd w żadnym zimowym rozkładzie.

Mamy m.in. siedem kierunków południowych. To także rekord w sezonie zimowym. Wynika to z faktu, że przewoźnicy coraz częściej traktują połączenia do Włoch, Hiszpanii, na wyspy Morza Śródziemnego czy na Wyspy Kanaryjskie, jako całoroczne – dodaje Dariusz Kuś.
Na przykład w tym roku w rozkładzie zimowym pozostała Malta.

Już znamy nowości na 2017
Przewoźnicy zapowiedzieli już nowości również na nowy sezon. Latem 2017 polecimy do Lizbony i na Majorkę (Ryanair).

Lizbona od dawna była wyczekiwana przez podróżnych, a Majorka jest jednym z europejskich wakacyjnych rajów. Oba te kierunki są bardzo atrakcyjne i doskonale uzupełnią siatkę kierunków południowych – podkreśla Dariusz Kuś.

Lotnisko wyższej kategorii. Kluczowa inwestycja
Na początku tego roku zakończyły się prace związane z przystosowaniem infrastruktury lotniska do wyższej, drugiej kategorii. To znaczy, że samoloty mogą lądować we Wrocławiu w trudniejszych niż dotychczas warunkach atmosferycznych. Na tę inwestycję składał się remont drogi startowej, prowadzony bez zawieszenia ruchu lotniczego, oraz modernizacja i rozbudowa systemu oświetlenia nawigacyjnego, a także wprowadzenie nowych procedur.

System nawigacyjny na wrocławskim lotnisku należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie. Podkreślę, że jest optymalny, biorąc pod uwagę warunki klimatyczne w naszym regionie – mówi Dariusz Kuś.

Komfort związany z nowym systemem pasażerowie odczuli już na początku października tego roku, kiedy to pojawiły się pierwsze gęste mgły, a samoloty mimo tego latały bez zakłóceń. Lotnisko szacuje, że dzięki inwestycji udało się sprawnie obsłużyć blisko 330 operacji w trudnych warunkach atmosferycznych. Wcześniej nie byłoby to możliwe.

WRO RUNWAY RUN
W nocy z 11 na 12 czerwca po zmodernizowanej drodze startowej wrocławskiego lotniska, która na co dzień dostępna jest tylko dla samolotów – pobiegło tysiąc osób. To był pierwszy w historii Portu Lotniczego Wrocław bieg po drodze startowej. Uczestnicy zmierzyli się na dwóch dystansach – 5 oraz 10 km. Historyczna impreza WRO RUNWAY RUN miała charakter charytatywny, a jedna z uczestniczek wygrała wycieczkę na Karaiby. Relację video z WRO RUNWAY RUN 2016 można zobaczyć tutaj.

Zagadkowa instalacja przed wrocławskim lotniskiem
W połowie bieżącego roku przed terminalem Portu Lotniczego Wrocław stanęła intrygująca instalacja Copernicus. Kinetyczna instalacja artystyczna stanęła tam nieprzypadkowo, ponieważ lotnisko nosi imię Mikołaja Kopernika. "Copernicus" rzeczywiście dedykowany jest temu wielkiemu Polakowi, który w latach 1503 – 1538 przebywał we Wrocławiu i pełnił rolę kanonika kapituły wrocławskiej.  Obiekt autorstwa wrocławianina – Piotra Jędrzejewskiego – ma pełnić rolę frapującej zagadki inspirowanej układem słonecznym.

45 milionów linii Wizz Air
Od 2004 roku linie Wizz Air  obsłużyły już 45 milionów pasażerów na trasach z polskich lotnisk. Przewoźnik świętował  swój jubileusz na wrocławskim lotnisku. 45-milionowym podróżnym była mała pasażerka, która przyleciała z mamą i siostrą z Londynu Luton.

Strategiczne inwestycje linii Ryanair
Irlandzki przewoźnik coraz ściślej współpracuje z Portem Lotniczym Wrocław i coraz mocniej wiąże się ze stolicą Dolnego Śląska. We Wrocławiu Ryanair buduje swoją pierwszą w Polsce bazę techniczną, rozbudowuje bazę operacyjną (będzie w niej stacjonował już trzeci samolot), a w tym roku otworzył również innowacyjne centrum IT, tzw. Laboratorium Podróży Travel Labs Polska.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony