125 tys. godzin lotu śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
8 stycznia br. będzie kolejną ważną datą w historii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tego dnia flota 27 śmigłowców EC135/H135 wykorzystywanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe przekroczyła łączny nalot 125 000 godzin. Tyle czasu załogi poświęciły na ratowanie zdrowia i życia pacjentów oraz w mniejszym stopniu na szkolenia i loty techniczne.
Pierwszy śmigłowiec EC135 rozpoczął dyżur w krakowskiej bazie w grudniu 2009 roku. Kolejne 22 wdrożono do służby do kwietnia 2011 r. Zakupione w 2015 r. cztery maszyny H135 rozpoczęły regularne dyżurowanie w bazach w 2016 r.
Na dodatek w tym roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe świętuje swoje 25-lecie. Przełomowy był rok 2000. Po koncepcji wypracowanej przez wiceministra Andrzeja Rysia, ówczesna minister zdrowia Franciszka Cegielska podjęła decyzję o likwidacji Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego, a z jego majątku utworzono SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Nowa jednostka, zgodnie z przyjętą koncepcją, rozpoczęła przejmowanie Zespołów Lotnictwa Sanitarnego z wojewódzkich struktur kolumn transportu sanitarnego i pogotowi. W dniu 15 stycznia 2001 roku proces ten się zakończył dzięki czemu powstała jednostka złożona z 12 baz z Centralą w Warszawie.
Jednak główną ideą, jaka przyświecała całemu procesowi reorganizacji było ukierunkowanie działań lotnictwa sanitarnego na ratownictwo medyczne z powietrza.
Dlatego też jeszcze przed rozpoczęciem przekształceń własnościowych utworzono w okresie od 1 stycznia do 8 marca 2001 roku na terenie całego kraju Śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego (HEMS – Helicopter Emergency Medical Service).
Komentarze