Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kosmos na Politechnice Wrocławskiej! Powstaje nowy kierunek studiów: lotnictwo i kosmonautyka

Zajęcia z pilotem, który ma za sobą kilka tysięcy przelatanych godzin, kursy, staże i dyplomy we współpracy z największymi firmami z branży lotniczej oraz koła naukowe budujące bezzałogowe statki i kosmiczne rakiety – wszystko to czeka na maturzystów, którzy wybiorą nowy kierunek na Politechnice Wrocławskiej. Lotnictwo i kosmonautyka startuje jesienią.

lotnikosm2.jpgNowy kierunek powstaje na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym, we współpracy z Wydziałem Mechanicznym. Rekrutacja wkrótce się rozpocznie, a jesienią zajęcia zaczną pierwsi studenci lotnictwa i kosmonautyki.

Współpraca z branżą lotniczą

Inżynierów specjalizujących się w serwisowaniu, eksploatacji i obsłudze statków powietrznych Wydział Mechaniczno-Energetyczny kształci już od ponad 15 lat – do tej pory na kierunku mechanika i budowa maszyn na specjalności inżynieria lotnicza. Absolwenci wydziału już teraz pracują w wielu firmach z branży lotniczej, wykorzystując wiedzę i doświadczenie inżynierskie zdobyte na Politechnice Wrocławskiej. To m.in. XEOS – najnowocześniejsze na świecie centrum serwisowania silników lotniczych, będące wspólnym przedsięwzięciem Lufthansy Technik i GE Aviation; wrocławski oddział firmy Collins Aerospace zajmujący się produkcją układów paliwowo-regulacyjnych do silników lotniczych oraz układów, wyrobów i detali hydraulicznych do sterowania i kontroli lotu w samolotach lub śmigłowcach czy WAMS (Wroclaw Aircraft Maintenance Systems) – polska baza serwisowa samolotów irlandzkiej linii lotniczej Ryanair. Program kierunku Lotnictwo i kosmonautyka powstał po konsultacjach z tymi firmami, tak by absolwenci spełniali oczekiwania branży lotniczej.

Nasi studenci na pewno mogą spodziewać się kursów specjalistycznych realizowanych wspólnie z tymi firmami, także w ich siedzibach – podkreśla dr inż. Michał Pomorski, prodziekan ds. dydaktyki na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym. – Planujemy spotkania przyszłych inżynierów z przedstawicielami tych przedsiębiorstw i wyjazdy do ich zakładów. W ramach programu studiów będą także mieli praktyki i staże w tych firmach, a do tego będziemy kładli nacisk na to, by powstające na kierunku dyplomy były projektami związanymi z realnymi wyzwaniami inżynierskimi, z jakimi mierzą się pracownicy branży lotniczej i kosmicznej.

Dwie specjalności

Kierunek będzie oferował swoim studentom dwie specjalności. Pierwsza – napędy i płatowce – skupi się na konstruowaniu i projektowaniu oraz eksploatacji statków powietrznych ze szczególnym uwzględnieniem silników lotniczych. W programie studiów znajdą się takie zajęcia jak m.in.: teoria, projektowanie i badanie napędów lotniczych, aerodynamika, diagnostyka w lotnictwie, projektowanie samolotów, spalanie w napędach lotniczych czy śmigłowce i przekładnie lotnicze.

Druga – awionika i sterowanie – będzie specjalnością nastawioną w dużym stopniu na kwestie związane z elektroniką i sterowaniem (hydrauliką, pneumatyką, elektrycznymi systemami sterowania i systemami łączności). Oprócz podstaw budowania samolotów studenci będą więc mieli zajęcia także z instalacji pokładowych, podstaw programowania, podstaw aplikacji mikrokontrolerów oraz urządzeń radioelektronicznych.

Zajęcia będą prowadzili specjaliści z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego, a także z Wydziałów: Mechanicznego oraz Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki. Wśród pracowników Wydziału Mechaniczno-Energetycznego są m.in. wykładowcy z wieloletnim stażem pracy w wojskowym Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Oleśnicy. Kilka kursów będzie prowadził także gen. bryg. Tomasz Drewniak, pilot, który ma za sobą ponad dwa tysiące godzin spędzonych w powietrzu i długą karierę wojskową na wysokich stanowiskach (był m.in. Inspektorem Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i szefem Zarządu Wojsk Lotniczych). Ze studentami spotka się na zajęciach z wprowadzenia do lotnictwa, niezawodności i bezpieczeństwa systemów lotniczych oraz prawa lotniczego.

Czas na kosmos!

Maturzystów, którzy chcą związać swoją przyszłość z przemysłem kosmicznym, z pewnością zainteresują przedmioty takie jak elementy kosmonautyki (będzie to wprowadzenie do tej tematyki) czy napędy lotnicze (część wykładów zostanie poświęcona napędom rakiet).

Pierwszy stopień studiów pozwoli studentom uzyskać solidne podstawy wiedzy niezbędnej inżynierowi lotniczemu, a planowany już przez nas drugi stopień będzie rozwinięciem, zwłaszcza w kwestiach związanych z kosmonautyką. Wówczas więcej miejsca w programie studiów poświęcimy na systemy łączności i materiały stosowane w branży kosmicznej – opowiada dr inż. Andrzej Tatarek, prodziekan ds. studenckich na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Już od pierwszego roku studenci będą też zachęcani do włączenia się w prace kół naukowych, których działalność wiąże się z lotnictwem i eksploracją kosmosu. Na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym działa Akademicki Klub Lotniczy, który od wielu lat projektuje i buduje bezzałogowe statki powietrze, a potem rywalizuje nimi w międzynarodowych zawodach studenckich m.in. w USA i Australii. Tylko w tym roku członkowie klubu przywieźli z Florydy drugie miejsce zdobyte na zawodach SAE Aero Design East.

Studenci nowego kierunku mogą także włączać się w prace kilku innych kół, których członkami są pasjonaci kosmonautyki m.in.: PWr in Space – którego zespół PoliWrocket buduje rakiety kosmiczne, koła Off-Road znanego z budowy łazika marsjańskiego Scorpio, grupy Innspace nagradzanej w międzynarodowych konkursach za swoje projekty kabiny samolotu do lotów suborbitalnych i habitatu marsjańskiego, koła PWr Aerospace tworzącego sondy kosmiczne czy grupy Space is More, która m.in. zaprojektowała słynny habitat „Twardowsky”.

Na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym trwają też projekty naukowe związane z branżą kosmiczną. Dotyczą – w dużym uproszeniu – kwestii wymiany ciepła w warunkach mikrograwitacji. Niedawno zakończyły się też badania, prowadzone we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) i Japońską Agencją Eksploracji Kosmicznej (Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA), związane ze zjawiskiem przepływu termicznego helu nadciekłego w warunkach mikrograwitacji.

Nasi studenci mogą więc liczyć na wiedzę i doświadczenie osób, które są zaangażowane w duże międzynarodowe projekty związane z badaniami kosmicznymi. A jeśli zechcą pójść w ich ślady, na pewno znajdą wsparcie na Politechnice Wrocławskiej – podkreśla dr Tatarek.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony