Przejdź do treści
Źródło artykułu

LOT poprawia wyniki i na razie nie wystąpi o drugą transzę pomocy publicznej

Polskie Linie Lotnicze LOT nie wystąpią we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej. Jest to możliwe dzięki obiecującym rezultatom konsekwentnie wdrażanego w Spółce Planu Restrukturyzacji. Jednocześnie LOT wprowadził właśnie do systemów rezerwacyjnych rozkład lotów na sezon zimowy 2013/2014. Jest on zgodny z Planem Restrukturyzacji, złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej.

Pierwsza transza pomocy dla LOT-u została wypłacona w grudniu ub. r. Wypłata drugiej – zgodnie z Planem Restrukturyzacji złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej – była planowana na sierpień br. Tymczasem Spółka nie wystąpiła o drugą transzę ani w sierpniu, ani nie wystąpi o nią we wrześniu. Wysokość drugiej transzy zostanie dokładnie oszacowana w momencie, kiedy Spółka zwróci się do Ministerstwa Skarbu o jej wypłatę. Prawdopodobnie nastąpi to dopiero w październiku.

Poprawa wyników finansowych, a tym samym późniejsze wystąpienie o drugą transzę to efekt konsekwentnie wprowadzanych działań restrukturyzacyjnych. Dzięki nim w pierwszym półroczu wynik z działalności podstawowej był lepszy o 29 mln złotych od założonego planu. Kolejne miesiące też wpisują się w ten pozytywny trend – mówi Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT S.A. Wyniki udaje się poprawiać głównie dzięki zdecydowanemu cięciu kosztów przy jednoczesnym wzmocnieniu sprzedaży i wdrożeniu zmian w ofercie, których celem jest generowanie dodatkowych przychodów – dodaje Sebastian Mikosz. 

W ostatnich miesiącach LOT wprowadził kilka nowych usług dla pasażerów, a także nowy standard obsługi na lotach europejskich. Poszerzone zostały kanały dystrybucji – poprzez wprowadzenie mobilnej wersji www.lot.com oraz aplikacji na smartfony i tablety. To tylko niewielka część działań, które mają pomóc w realizacji ambitnego Planu. Zgodnie z jego założeniami Spółka uzyska trwałą rentowność począwszy od 2015 roku. 

Jednym z konsekwentnie realizowanych działań restrukturyzacyjnych jest m.in. wprowadzana od końca października siatka połączeń na sezon zimowy. Jest ona wynikiem koniecznej kompensacji, która jest zapisana w Planie Restrukturyzacji i wymagana przez Komisję Europejską. W ramach zaplanowanych zmian, od początku sezonu zimowego 2013 zostaną zawieszone kierunki z Warszawy do Bydgoszczy, Rzymu i Stuttgartu. W najbliższych miesiącach pasażerowie nie znajdą także w siatce rejsów do Bejrutu, Kairu i Nicei, które są kierunkami sezonowymi. Jednocześnie, podobnie jak w ubiegłym sezonie zimowym, zostanie zawieszone połączenie „na nocowanie” z Warszawy do Sztokholmu. Oznacza to, że do stolicy Szwecji będą dwa, a nie trzy rejsy dziennie.

Polski przewoźnik podjął również decyzję o wstrzymaniu lotów z Warszawy do Zurychu, Helsinek i Dusseldorfu. Kierunki te nie generowały wystarczającego ruchu transferowego na inne rejsy LOT-u z Warszawy, zwłaszcza te dalekiego zasięgu, kluczowe w strategii firmy. 

Ponieważ LOT zgodnie z założeniami stawia na rozbudowę swojego hub’u w Warszawie, mniej będzie też rejsów z polskich portów regionalnych. Zimą 2013 samoloty LOT-u nie będą latać z Krakowa do Frankfurtu, z Poznania do Monachium oraz z Katowic do Monachium.

Jednocześnie utrzymane zostaną w nadchodzącym sezonie zimowym rejsy z Warszawy do Erewanu, Aten i Belgradu. Belgrad, jeden z mocniejszych kierunków tranzytowych w siatce polskiego przewoźnika, nadal będzie wspierać przepływ pasażerów tranzytowych w dalszej ich podróży do Ameryki Północnej lub innych europejskich portów. Natomiast Ateny pozostaną w rozkładzie lotów ze względu na objęcie przez Grecję Prezydencji w Unii Europejskiej, która rozpocznie się 1 stycznia 2014 roku. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony