Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wrześniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Wrześniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze "Przeglądu Lotniczego" polecamy:

Magnus Fusion – szybkość i uroda
Aerodynamiczna linia tego samolotu zdradza jego pochodzenie – w tworzeniu Magnusa Fusion uczestniczył Peter Besenyei, pilot akrobacyjny i legenda Red Bull Air Race. Eryk Auguścik opisuje swoje spotkanie z pierwszym w Polsce węgierskim ultralajtem, tekst ilustrujemy zdjęciami Andrzeja Rutkowskiego, wykonanymi w urokliwych krajobrazach Beskidu Małego.

Ten poczciwy Venture
Motoszybowiec Slingsby Venture w latach 70. został zamówiony przez RAF do podstawowego szkolenia pilotów. To licencyjna, produkowana w Wielkiej Brytanii wersja słynnych niemieckich Scheibe SF-25 Schalke, które z silnikami Rotax oferowane są do dzisiaj. Dave Unwin sprawdza, jak się lata (a także kołuje...) na tej niemłodej już i ciekawej konstrukcji. Zdjęcia Keith Wilson.

Tego jeszcze nie grali
Pokaźna medalowa kolekcja Sebastiana Kawy wzbogaciła się w tym roku o trzy cenne trofea. Nasz szybownik w sezonie 2017 odniósł aż trzy spektakularne zwycięstwa, zostając dwukrotnie mistrzem świata i raz mistrzem Europy, do tego w trzech różnych klasach. Cieszy również fakt, że jeden z mistrzowskich tytułów Sebastian wywalczył na nowym polskim szybowcu GP-14 Velo, debiutującym w zawodach klasy 13,5 m. Relacja Tomasza Kawy.

Mielecki zlot "Antków"
Do Mielca przyleciały "Antki" z Czech, Grenlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Szwecji, Ukrainy i oczywiście z Polski. Gwiazdą zlotu był ukraiński An-2-100 z turbinowym silnikiem MS-14. Dwupłatowce wzięły udział w powietrznej defiladzie nad miastem, zakończonej lądowaniem na celność. I pomyśleć, że od oblotu produkowanego także w Mielcu Ana-2 właśnie minęło 70 lat... Tekst i zdjęcia Andrzej Rutkowski.

FIS – co warto wiedzieć
Co widzi informator FIS na swoim ekranie, jakie informacje są dla niego istotne, jak może nam pomóc? Informator FIS Warszawa i FIS Olsztyn Andrzej Rutkowski, odpowiadając na pytania naszych czytelników, krok po kroku wyjaśnia, jak działa ta pierwsza służba ruchu lotniczego, z którą ma do czynienia szkolący się pilot po wylocie z macierzystego lotniska.

Organizacje ATO
Działalność zatwierdzonych organizacji szkolenia lotniczego podlega certyfikacji ULC. ATO mogą prowadzić szkolenia do licencji i uprawnień lotniczych, a wymogi dotyczące ich funkcjonowania znajdują się nie tylko w prawie krajowym, ale też unijnym. Regulują one m.in. kwestie wymaganego personelu, floty i zarządzania dokumentacją. Tajemnice ATO zdradza Paweł Szarama, radca prawny, specjalista z zakresu prawa lotniczego.

Wszystko o STAY
Wskaźnika STAY nie znajdziemy w ICAO DOC. 4444, gdyż pochodzi on z procedury regionalnej, która narodziła się w Europie. Wskaźnik ten, zamieszczany w planie lotu, informuje o "aktywności specjalnej" w określonym miejscu przestrzeni powietrznej (np. krążeniu nad punktem nawigacyjnym). Więcej dowiemy się z tekstu Klaudiusza Dybowskiego, instruktora Ośrodka Szkolenia Personelu ATS PAŻP.

Bardzo ważny NOTAM
Ten NOTAM łatwo przeoczyć, a wprowadza ważne zmiany w dostępności przestrzeni powietrznej. We wrześniu w północno-wschodniej i wschodniej Polsce pojawiły się nowe, dość duże i aktywne przez całą dobę strefy. Ich utworzenie uzasadniane jest potrzebami obronności naszego kraju. O tym, co wolno a czego nie wolno pilotowi general aviation w EA117, EA118, EA119 i EA120 pisze Andrzej Rutkowski.

Mazury AirShow
Chociaż była to już dziewiętnasta edycja Mazury AirShow, ta organizowana przez Aeroklub Krainy Jezior impreza wciąż jest wyjątkowa. Tylko tutaj możemy podziwiać wodnosamoloty i amfibie startujące do pokazu wprost z nawierzchni jeziora Niegocin, a na kętrzyńskim lotnisku w rodzinno-piknikowej atmosferze porozmawiać z załogami samolotów i śmigłowców. Sierpniowy weekend na Mazurach spędził z aparatem Michał Prokurat.

Pokazy nad Zatoką
Odbywające się na gdyńskiej plaży pokazy przyciągnęły rekordową publiczność – obserwowało je nawet 200 tys. osób. Cechą wyróżniającą Gdynia Aerobaltic jest nie tylko miejsce, także czas: to jedna z niewielu imprez lotniczych w Europie, podczas których statki powietrzne prezentują się na tle wieczornego i nocnego nieba. Umiejętności pilotów w połączeniu z zastosowaną pirotechniką czy oświetleniem LED stworzyły niesamowite widowisko, które obserwował, fotografował i opisał Filip Modrzejewski.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który posługując się filmowym przykładem ("Barry Seal: Król przemytu") i własnymi doświadczeniami przekonuje, że general aviation fajne jest, felietony: Piotra Długiewicza o zagadce istnienia Donalda Trumpa, tajemnicy chemitrails i – już na poważnie – spadochronowych systemach ratunkowych BRS oraz Dominika Pundy o wyższości baranka nad sztucznymi obiciami pokrywającymi fotele pilotów; a także kolejny epizod z życia pilota z serii "Captain Speaking" Jarosława Czaplickiego: tym razem o pełnych lotniczych wyzwań opryskach lasów w dalekiej, północnej Kanadzie.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony