Sierpniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży
Sierpniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W sierpniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:
CAP 10 NG – klasyk akrobacji
Przedstawiamy samolot CAP 10 NG – najnowszy nabytek szkoły lotniczej Bartolini Air, kupiony na potrzeby prowadzenia szkoleń z UPRT i akrobacji. Wrażeniami z lotu dzieli się Krzysztof Krawcewicz a przy okazji – refleksjami na temat powrotu samolotów akrobacyjnych do polskich szkół lotniczych. Historię tej niemłodej, lecz odświeżonej francuskiej konstrukcji przyliża Jarosław Dobrzyński, a całość ilustrują zdjęcia Andrzeja Rutkowskiego.
UPRT, czyli latać bezpieczniej
Wprowadzony od niedawna wymóg szkoleniowy dla kandydatów na pilotów liniowych – UPRT, czyli nauka reagowania na nagłe sytuacje i wyprowadzania samolotu z nienormalnych położeń, wzbudza wśród lotników wiele dyskusji i rodzi pytanie – gdzie udać się na szkolenie, by w pełni z niego skorzystać. Maciej Skrzypek zdaje relację omawia przebieg takiego szkolenia i przekonuje, że jest ono wartościowe dla każdego pilota bez względu na dalsze plany zawodowe.
Lotniczy weekend w Belgradzie
Łukasz Wieczorek, miłośnik lotniczych podróży po Europie, tym razem na cel weekendowego wypadu obrał Belgrad. Trasa Moranem z Leszna wymaga tylko jednego przystanku po drodze na tankowanie. A potem już tylko uroki serbskiej kuchni i nie tylko.
Opowiem Ci o samolocie, cz. 14
Kamil Iwankiewicz kontynuuje opowieść o złożonej budowie samolotu pasażerskiego, tym razem biorąc pod lupę system paliwowy związany z płatowcem. Tłumaczy m.in. w jakim celu stosowany jest system wentylacji zbiorników, dlaczego nie każdy samolot posiada system zrzutu paliwa i jak istotną rolę pełni ono w rozkładzie sił obciążających płatowiec.
W co się bawić – Kikity Cup 2021
Czym byłoby latanie bez spotkań w doborowym gronie, rozrywki i szczypty rywalizacji? Julia Janicka relacjonuje amatorskie zawody na celność lądowania oraz strącanie balonika, które zorganizowano w czerwcu na malowniczym lądowisku w Kikitach. Wyjaśnia przy okazji jaką rolę w lotnictwie pełni policyjna „suszarka”...
Cessna 182C – dziarska 60-latka
Nasi angielscy współpracownicy Dave Unwin i Keith Wilson, przedstawiają Czytelnikom najstarszy w brytyjskim rejestrze egzemplarz jednego z najbardziej kultowych modeli Cessny, 182 w wersji C pełnej niespotykanych w późniejszych wersjach „smaczków” – zaczyna się od ręcznie sterowanych klap... z dźwignią w podłodze. Lotu klasykiem zażywał Dave a zdjęcia Keitha „robią” artykuł.
Sposób na pięciominutówki
Choć każdy pilot oswaja się z nimi podczas szkolenia podstawowego, pomocne w klasycznej nawigacji pięciominutówki potrafią nastręczać problemów. Krzysztof Krawcewicz udowadnia, że niepotrzebnie – przypomina techniki pamięciowe na ich proste wyznaczenie, a w głównej części tekstu prezentuje nową skalówkę własnego autorstwa i tłumaczy, jak z niej korzystać, by usprawnić obliczenia nawigacyjne.
Z angielskim w świat (7)
Zapraszamy do skosztowania nowej porcji zadań z języka angielskiego. Łukasz Wieczorek przybliża kolejne aspekty zdawania egzaminów z lotniczego angielskiego, tym razem rekomendując sposoby doskonalenia języka angielskiego ogólnego, który w lotnictwie bywa równie ważny, co ten proceduralny. Porcja ćwiczeń dotyczy tym razem tematu akrobacji.
Leszczyńskie widowisko
Antidotum Airshow, które miało miejsce w czerwcu br. w Lesznie, było wyjątkowe ze względu na swój repertuar, którego zasadniczą część stanowiły pokazy nocne. Bogata fotorelacja Krzysztofa Cieślawskiego z komentarzem Jarosława Dobrzyńskiego ukazuje widowiskowość pokazów.
Szczecinek – festiwal w swojskim gronie
Relacją Ewy Daszewskiej z przebiegu Szczecineckiego Festiwalu Balonowego, obejmującego nie tylko pokaz barwnych balonów w locie, ale też niezwykłe nocne widowiska.
A oprócz tego…
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, wykaz imprez lotniczych, felietony Piotra Długiewicza o tym co można „wykręcić” podczas podejścia z circlingu oraz kpt. Jarosława Czaplickiego o tym, co to znaczy być dowódcą, a także artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o tym, że pilot w nauce nigdy nie powinien spoczywać na laurach.
Życzymy miłej lektury!
Komentarze