Październikowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych
Październikowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze polecamy:
Cessna na niepogodę
Dwusilnikowe Cessny nie są częstym widokiem na polskich lotniskach, jednak w latach 60. firma z Wichita stworzyła całą rodzinę samolotów dyspozycyjnych z napędem tłokowym. W najnowszym PLAR prezentujemy jeden z ciekawszych modeli - Cessnę 421. SP-FNV to egzemplarz wyjątkowy, bo przez ostatnie lata przeszedł gruntowny remont w Polsce. Dziś z zewnątrz i w środku jest jak nowy, a my towarzyszyliśmy mu w pierwszych lotach.
Na imię mu Arrow. ArrowCopter.
Odkrywamy przed Czytelnikami nieznany jeszcze na polskim rynku wiatrakowiec - ArrowCopter AC20. Jak zapewnia Jacek Janiga, który ArrowCopterem już latał, ta designerska konstrukcja warta jest uwagi.
Z samolotem jak z huśtawką
Po tym, jak przed lotem policzyliśmy masę do startu, powinniśmy także wyznaczyć środek ciężkości, bo być może trzeba będzie inaczej rozmieścić bagaż i przesadzić pasażerów. Przypominamy jak to zrobić, oraz gdzie można szukać pomocy w obliczeniach.
"Ślepaki" na ślepo
Ćwiczenie z lotów bez widoczności tego, co na zewnątrz kabiny samolotu wprowadzono do programu szkolenia samolotowego, żeby zwiększyć bezpieczeństwo latania wyszkolonego już pilota. Tymczasem niektórzy instruktorzy aplikują uczniom ćwiczenie, które może doprowadzić do tragedii już na etapie szkolenia. Zobaczcie, co na to zespół Latajmy Bezpiecznie.
Na jakim ciśnieniu lecę?
QNH czy QNE? Wysokość lotu to jeden z podstawowych parametrów, które musi znać pilot - tymczasem wskazanie wysokościomierza zależy od wartości ciśnienia, na jakie go ustawi. Magda Rekść-Kopyłowicz - informator FIS Gdańsk przypomni, gdzie na jakim ciśnieniu powinniśmy latać.
Olsztyn-Dajtki - turystyczna brama na Litwę
Lotnisko EPOD stawia na turystykę lotniczą. Rozbudowana infrastruktura, fachowa pomoc w organizacji lotów na Litwę, to wszystko sprawia, że Dajtki stają się dobą bazą wypadową na wschód.
Dalekie trasy VFR cz. 2
Pogoda na lot, czyli, aspekty pogodowe przy planowaniu długiego lotu. Gdzie i kiedy sprawdzać pogodę, gdzie szukać informacji o typowych dla regionu zjawiskach meteorologicznych oraz ile potrzeba czasu na długi lot - przypominają Czytelnikom Adrian Wrocławski i Łukasz Łapiński.
Angielska taksówka
Przybliżamy konstrukcję mało u nas znanego samolotu De Havilland Fox Moth, zaprojektowanego w latach 30. przez twórcę Tiger Motha jako niedroga taksówka powietrzna dla czworga pasażerów.
Toruńskie emocje
XIX Mistrzostwa Świata w Lataniu Rajdowym odbiły się echem w świecie lotniczym. Prezentujemy relację z zawodów i wyjaśniamy zasady latania w zawodach w barwach FAI.
Skrzydła Chwały
W kalendarzu imprez lotniczych pojawiła nowa pozycja - piknik historyczny Skrzydła Chwały w Sobieniach pod Warszawą. Pierwszą edycję imprezy uświetniły lotnicze perełki jak Boeing Stearman, CSS-13 czy DHC-1 Chipmunk.
Do Borska samolotem
W cyklu "Przyjazne lądowiska" prezentujemy Borsk - lądowisko w sercu Borów Tucholskich.
Zrzut, zrzut, zrzut...
czyli skoki wojskowych spadochroniarzy. O emocjach związanych z pilotowaniem poczciwego An-2 ze skoczkami "na pace" pisze Krzysztof Krawcewicz.
Trójkąt bezpieczeństwa
Refleksją o bezpieczeństwie wykonywania skoków spadochronowych, zależnościach między procedurami, techniką i dojrzałością skoczka dzieli się Grzegorz Kucharczyk. Temat w zasadzie spadochronowy, lecz tak naprawdę odnosi się do każdego rodzaju lotnictwa.
Piknik z górami w tle
Przedstawiamy relację z Pikniku Euroregionu Beskidy w Bielsku-Białej, który skupia rzesze sympatyków lotnictwa. Na imprezie nie zabrakło lubianych przez publiczność pilotów, takich jak Jurgis Kairys czy Artur Kielak, a także wielu lotniczych atrakcji.
Dwa złote i brąz
Wspominamy Szybowcowe Mistrzostwa Świata, które zaowocowały aż trzema polskimi medalami. Zawody okazały się także sukcesem organizacyjnym, a wszystkie ekipy wyjeżdżały z Leszna z jak najlepszymi wrażeniami.
A oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o problemach z prowadzeniem korespondencji radiowej ze służbami ruchu lotniczego w przestrzeni niekontrolowanej i felieton Piotra Długiewicza na temat przydatności szkolenia EIR.
Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR
Komentarze