Lutowy Przegląd Lotniczy
Lutowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych, a w nim m.in.:
Rejestr polskich statków powietrznych 2013
Jak co roku, informujemy o zmianach w Rejestrze Cywilnych Statków Powietrznych – ilość zarejestrowanego w nim sprzętu w pewien sposób świadczy o kondycji polskiego lotnictwa. Spojrzenie na Rejestr według stanu na 1 stycznia 2013 wskazuje, że pod względem liczby statków powietrznych zarejestrowanych na polskich znakach miniony rok był rekordowy.
Skycatcher – godny następca?
Cessna 162 Skycatcher intrygowała nas od dawna – jaka jest, jak lata? Już wiemy! W najnowszym Przeglądzie Lotniczym znajdziecie wrażenia instr. Łukasza Drózdy, który miał okazję polatać tym samolotem.
Wysokie loty
Miło się leci na poziomie FL 120, gdy chmury pod nami. Chmury potrafią się jednak wybudować, chciałoby się wtedy wejść wyżej. Samolot osiągi jeszcze ma, ale my – niekoniecznie... O tlenie i innych ważnych zagadnieniach, związanych z wysokimi lotami, pisze w PLAR 2/2013 Jerzy Orkiszewski.
Gdzie nas widzą, gdzie nas słyszą
„SP-.... w kontakcie radarowym” – nie tylko dla początkującego pilota te słowa w słuchawkach są bardzo pożądane. Od tego miejsca ktoś będzie monitorował nasz lot i nawet jeżeli nie odezwie się więcej – wiemy, że nie jesteśmy sami. Jednak pokrycie radarowe nie wszędzie jest takie samo. Na prośbę Czytelników odświeżamy temat zasięgu radarów, szczególnie istotny dla instruktorów, wysyłających uczniów na pierwsze samodzielne trasy.
Lot doskonały
Czy zdarzyło się Wam kiedyś wykonać idealny lot? Idealny, to znaczy taki, po którym z ręką na sercu możemy powiedzieć, że wszystko, ale to wszystko, zrobiliśmy w sposób doskonały? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, to szczerze gratuluję, bo mnie nie udało się to jeszcze nigdy – tymi słowy Jerzy Orkiszewski rozpoczyna swój bardzo ciekawy artykuł o cennej umiejętności krytycznej analizy własnego postępowania.
Zamknijcie mój plan lotu – post scriptum
Opisane w PLAR 11/2012 zgłoszenie do Zespołu Latajmy Bezpiecznie, dotyczące problemów z zamknięciem planu lotu w BOZ Warszawa, stało się przyczynkiem do rzeczowej dyskusji na temat przepisów normujących tę kwestię i zmiany stosownych zapisów w AIP Polska W najnowszym numerze podsumowujemy wprowadzone zmiany.
Piper Malibu Mirage – Limuzyna ze skrzydłami
W tym roku mija trzydzieści lat od rynkowego debiutu Pipera Malibu – samolotu z napędem tłokowym, który pozwala uciec nad chmury przed złą pogodą bez niedogodności związanych z używaniem tlenu. W lutowym Przeglądzie przedstawiamy aktualną wersję PA-46 – Pipera Mirage, niewielki samolot dyspozycyjny o komfortowej kabinie, imponujących osiągach i zasięgu wystarczającym, by bez uzupełniania paliwa dolecieć na przykład do Madrytu.
Spitfire Mk. XVI wraca w powietrze
Eskadra RAF Battle of Britain Memorial Flight wzbogaciła się o szóstego Spitfire'a – 19 października 2012 w bazie RAF Coningsby po kilkudziesięciu latach spędzonych na ziemi w powietrze wzniósł się stosunkowo rzadki Mark LF. XVIe, TE311 z kroplową kabiną i ściętymi końcówkami eliptycznych skrzydeł. Zobaczmy, co działo się z tym samolotem, nim odbudowany wysiłkiem wolontariuszy powrócił w przestworza. Do tego znajdziecie u nas unikalne zdjęcia air to air tego samolotu wykonane pod koniec zeszłego roku.
W co się bawić (3) – Nawigacja i freestyle
Na zakończenie naszego cyklu prezentującego konkurencje śmigłowcowe wg regulaminu FAI, Jędrzej Wiler opisuje konkurencję nawigacyjną i freestyle.
O bezpieczne lądowanie
W najnowszym PLAR Wojciech Dombrowski podsumowuje swoje wysiłki w kierunku spopularyzowania swojego sposobu nauczania techniki lądowania. To tzw. metoda znacznika – prosta, bezpieczna, niezawodna. Gdy nadejdzie sezon, koniecznie wypróbujcie ją ze swym instruktorem.
Powrót Zefira
Tomasz Szelągowski przedstawia Zefira, szybowiec, na którym Edward Makula i Jerzy Popiel zdobyli dwa pierwsze miejsca w klasie otwartej na IX Mistrzostwach Świata w Junin w 1963 roku. jedną z gwiazd pamiętnych IX Mistrzostw Świata w Argentynie w roku 1963 był polski szybowiec Wyobraźcie sobie, że jeden z dwóch SZD-19-2A Zefir, które sprzedano wówczas do Argentyny, wciąż tam lata! W PLAR 2/2013 historia i zdjęcia przepięknie odrestaurowanego szybowca.
Grzańce po góralsku
Nie ma to, jak balony w zimowej, górskiej scenerii! Zorganizowane w trzeci weekend stycznia Pierwsze Nowotarskie Zawody Balonowe odbyły się pod znakiem pomyślnych wiatrów – pisze Elżbieta Witkowska, wróżąc rychłe powtórzenie imprezy.
A ponadto, jak co miesiąc, solidna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez oraz artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o różnym pojmowaniu metodyki szkolenia i felieton Piotra Długiewicza o tym, że jednym z najtrudniejszych etapów lotu może być... kołowanie.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Komentarze