Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 11/2017
Źródło artykułu

Listopadowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Listopadowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Dostawca uśmiechu – SportStar RTC
Jakim samolotem zastąpić leciwe, aeroklubowe Cessny? W Aeroklubie Gdańskim od czerwca br. użytkowany jest Sportstar RTC, należący do wprowadzonej w 2011 roku przez EASA klasy CS-LSA. Z artykułu prezesa aeroklubu Mikołaja Chrzana dowiemy się, czy wybór czeskiego samolotu okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę i co o nowym nabytku sądzą latający na nim instruktorzy i uczniowie. W sesji foto oprócz Sportstara wziął udział pruszczański An-2; zdjęcia Roman Peczka.

TTx – speedster z logo Cessny
TTX jest niewątpliwie Cessną inną niż wszystkie – to kompozytowy dolnopłat, którego projekt nie narodził się w macierzystej wytwórni. Samolot często przedstawiany jako bezpośredni konkurent SR22 stanowi zwieńczenie serii obejmującej modele 300, 350 i 400. I choć jest to najszybszy obecnie jednosilnikowy samolot ze stałym podwoziem, dzięki oryginalnemu projektowi aerodynamicznemu świetnie spisuje się także na małych prędkościach. Wrażeniami z lotu na TTx dzieli się nasz brytyjski korespondent Dave Unwin.

Kąt natarcia – niewidoczny parametr
Przeciągnięcie na małej wysokości to najczęstsza przyczyna katastrof w lotnictwie. W wielu przypadkach do przeciągnięcia dochodzi w wyniku awarii silnika. Każdy lotnik wie, że należy wówczas "zabezpieczyć prędkość". To jednak skrót myślowy, bowiem przede wszystkim chodzi o zachowanie bezpiecznego kąta natarcia. Procesy aerodynamiczne, których świadomość sprzyja podjęciu prawidłowego działania po zaistnieniu takich sytuacji wyjaśnia Andrzej Pazio.

Lataliśmy po Australii
Uczestników tej wyprawy połączyło zamiłowanie do lotnictwa i lotniczych podróży. Skrzyknęli się w mediach społecznościowych i polecieli na 9 dni do Australii, gdzie nie tylko odwiedzali zagubione w ceglastym interiorze lądowiska, wypatrując kangurów, ale też poznawali lokalne zabytki, atrakcje przyrodnicze, obyczaje i kuchnię. Jak zapewniają organizatorzy lotniczych rajdów i autorzy ilustrowanej fotografiami relacji, Krzysztof Mikulski i Robert Zarański, taką wyprawę pamięta się do końca życia...

Rekord
We wrześniu nasi najlepsi i najbardziej doświadczeni skoczkowie, specjalizujący się dyscyplinie Skydiving Formation, spotkali się na strefie spadochronowej Sky Force w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie została podjęta próba ustanowienia Sekwencyjnego Rekordu Polski 30-way. Udało się! Jak przebiegały przygotowania oraz jak budowano rekordową formację opisuje Witold "Kielerc" Kielerz, uczestnik wydarzenia, a dzięki wspaniałym zdjęciom z powietrza Jacka Grabowskiego wszyscy przeżyjemy towarzyszące skoczkom emocje.

Toruń '17 – mistrzostwa po przełomie
Podczas rozgrywanych na przełomie lipca i sierpnia w Toruniu mistrzostw świata w akrobacji szybowcowej, Jerzy Makula zadebiutował w roli dyrektora zawodów. Zakończenie kariery sportowej przez zdobywcę siedmiu indywidualnych tytułów mistrza świata daje jego dotychczasowym rywalom więcej szans na zwycięstwa. Nasi piloci zyskali natomiast doświadczonego trenera i mentora, który chce znowu widzieć Polaków na podium. O przełomowych, a do tego świetnie zorganizowanych mistrzostwach, pisze Joanna Wieczorek.

Stowarzyszeni w RWD
Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991 zostało założone w 1992 roku. W uroczystych obchodach jego 25-lecia, które odbyły się we wrześniu na lotnisku w Łososinie Dolnej, wziął udział współzałożyciel SLE i budowniczy słynnej Kukułki, Eugeniusz Pieniążek. Ważną rolę w obecnej działalności stowarzyszenia odgrywa zbudowana pod jego egidą latająca replika RWD-5R. Autorem jubileuszowej, okraszonej wspomnieniami i zdjęciami relacji jest Zbigniew Sułkowski, jeden z członków SLE.

Replika Orlika
W podkonińskim Ślesinie trwa budowa latającej repliki Orlika Olimpijskiego – polskiej, wyczynowej konstrukcji, która wystartowała w międzynarodowym konkursie na szybowiec olimpijski w 1939 roku, zajmując drugie miejsce. Jedyny zachowany do dzisiaj egzemplarz Orlika można oglądać w muzeum szybownictwa w Elmirze w USA. Na jakim etapie znajdują się prowadzone przez Jerzego Gruchalskiego prace pisze Tomasz Murawski, współautor projektu. W tekście zdjęcia z budowy, a także historyczne.

Kielce '17 pełne nowości
Odbywająca się w październiku druga edycja Targów Lotnictwa Lekkiego przyciągnęła do Kielc 60 wystawców. W tym roku nie brakowało nowości. Zadebiutowały m.in. trzy ultralekkie śmigłowce, ciekawie przedstawiała się oferta jednostek napędowych, w tym bydgoskiej firmy Świątek, zainteresowanie budziły też niezwykle lekkie, pracujące w obiegu Wankla silniki zza zachodniej granicy. Targi podsumowują Krzysztof Krawcewicz i Roman Peczka.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który przekonuje, że aforyzm "mowa jest srebrem, a milczenie złotem" odnosi się także do korespondencji radiowej, felietony: Piotra Długiewicza o tym, że latać nie każdy musi, ale (prawie) każdy może – nawet po sześćdziesiątce, choć wymaga to więcej czasu nad książką i w kokpicie; oraz z serii "Captain Speaking" Jarosława Czaplickiego, który tym ma przesłanie dla młodych szybowników – ku przestrodze, dla instruktorów – ku poczuciu odpowiedzialności za udzielany instruktaż.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony