Listopadowy Przegląd Lotniczy
Listopadowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych, a w nim m.in.:
„Wystarczyło zawrócić"
Przyczyną wielu wypadków jest brak pokory wobec pogody i ograniczeń pilota. Ilustracją tego jest tragiczny wypadek Pipera PA-26 Archer sprzed czterech lat w locie z Mielca do Jeleniej Góry
„Co to za antena?"
Kiedy gość, którego zaprosiliśmy na lot wskaże na jakiś element samolotu pytając "a co to jest?", trzeba szybko i wiarygodnie odpowiedzieć, co nie zawsze jest proste. Wiadomo - śmigło, stery, klapy, ale co począć, gdy laika zafascynują rozmaite anteny? Jerzy Orkiszewski przypomina ich przeznaczenie i zauważa, że wiedza ta może się przydać nie tylko do zabawiania gości.
"Trzech panów w łódce...", czyli czego... nie mówić przez radio
Na bezpieczeństwo latania przekłada się także to, co na częstotliwości służb ruchu lotniczego słyszymy w słuchawkach podczas lotu. Warto pamiętać, że ważne jest nie tylko to, co należy mówić przez radio - trzeba także rozumieć, co i kiedy w korespondencji radiowej jest zbędne, by umożliwić łączność innym pilotom.
„Dalekie loty"
Pojęcie odległości jest bardzo względne. Szczególnie w lataniu - to, co wydawało się dalekim lotem tuż po uzyskaniu licencji, nie będzie robiło większego wrażenia po wylataniu kolejnych dziesiątek czy setek godzin. Stopniowo zaczynamy się oddalać od własnego lotniska, aż w końcu przychodzi chęć na lot gdzieś naprawdę daleko. Jak się do takiego lotu dobrze przygotować, pisze w numerze 11/2013 Jerzy Orkiszewski na podstawie swojej wyprawy do Meksyku
„Sposób na przeszkody"
Gdy pogarsza się widzialność, wiedza o przeszkodach lotniczych nabiera znaczenia na wagę życia. ULC proponuje internetowy serwis, ułatwiający lotnikom dostęp do tych informacji jak również uzupełnianie jej o swoją wiedzę
„Pora na IR (5) - Podejścia precyzyjne ILS cd."
Kontynuujemy temat wykonywania podejść według ILS. W tym numerze fundamentalne zasady IFR: kiedy przerywamy podejście i jaką minimalną bezpieczną wysokość nad przeszkodami mamy obowiązek zachować
„Lądowanie wiatrakowcem w terenie przygodnym"
Jedno z pierwszych pytań, zadawanych instruktorowi przez osobę zaczynającą swoją przygodę z lotnictwem, brzmi "co będzie, jeśli zatrzyma się silnik?" Wraz z Kamilem Antkowiakiem rozpoczynamy cykl, który wyjaśniamy wszystkie aspekty lądowania wiatrakowcem w terenie przygodnym.
„Socata TBM-850 - samolot dla pilota"
Turbośmigłowa Socata TBM-850 oczarowuje pilota od pierwszego lotu. Nic więc dziwnego, że jest wybierana jako samolot dyspozycyjny przez menedżerów, którzy w czasie podróży wolą bardziej trzymać w ręku wolant, niż szklaneczkę napoju siedząc w przedziale pasażerskim... W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy ten szybki i łatwy w pilotażu samolot, którego pilotowanie nie wymaga tzw. Type Rating, ale odnawianego co 2 lata Class Rating.
„Tiger Moth - znowu nad Polską"
Tiger Moth G-AFVE to jeden z najbardziej klimatycznych samolotów na polskim niebie. Mało kto wie, że przez rok go nie było w kraju. Sprawdźcie, dlaczego...
„OV-10 Bronco - Szturmowiec z garażu"
Najciekawsze maszyny wojskowe znajdziemy dziś w rękach prywatnych kolekcjonerów, którzy nie szczędzą pieniędzy by utrzymywać je w idealnym stanie. Jedną z takich niezwykłych konstrukcji, która swoje najlepsze lata w armii ma już za sobą, jest amerykański turbinowy OV-10 Bronco. Zobaczmy, ile frajdy latania może sprawić ten samolot, o ile się o niego należycie dba.
„Puchar drużynowy pozostaje w domu"
Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów w Lesznie, czyli "cały świat w polu"
„Bernard Koszewski - fotograf polskich skrzydeł"
Bernard Koszewski przez ponad 60 lat fotografował i filmował historię polskiego lotnictwa, wykonując około 400 tysięcy zdjęć. Pokaźna liczba pozostała w archiwum Aeroklubu Polskiego. Zmarłego rok temu w Warszawie dokumentalistę wspomina równie zasłużony dla lotnictwa inż. Paweł Elsztein, którego książki popularyzujące lotnictwo wprowadziły wielu młodych ludzi na ścieżkę lotniczej kariery.
A oprócz tego:
comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny, w którym Nadredaktor przypomina o rozdziale III Instrukcji Użytkowania w Locie i podpowiada co można robić na lotnisku, gdy pogoda się nie poprawia, a na zakończenie felieton z refleksjami Piotra Długiewicza po wypadku w Zurychu sprzed pięciu lat.
Redakcja PLAR
Komentarze