Przejdź do treści
Źródło artykułu

Uchwala PKBWL: „W trakcie przyziemienia nastąpił podmuch wiatru…”

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała uchwałę nr 569/15 dotyczącą zdarzenia lotniczego z udziałem motolotni REVO o znakach rozpoznawczych SP-MSWW, które wydarzyło się w dniu 25 kwietnia 2015 r., w okolicy m. Żmijewo-Gaje (lądowisko Konopki).

Przebieg i okoliczności zdarzenia nr 569/15:
 
Pilot motolotniowy, mężczyzna lat 56, posiadający ważną czeską licencję „Pilotní průkaz” wydaną przez LAA ČR (Letecká Amatérská Asociace ČR), wykonywał samodzielny lot treningowy trwający około 30 minut. Według pilota, warunki atmosferyczne zezwalały na wykonywanie lotów tego dnia: wiatr zmienny o prędkości ok. 4 m/s, wiejący głównie z kierunku 270° (boczno-czołowy z lewej strony w stosunku do pasa „33”). Miejscem startu i zamierzonego lądowania było lądowisko Konopki w okolicy m. Żmijewo-Gaje.

Podczas dolotu do lądowiska pilot zauważył, że wiatr wieje pod kątem 90° z lewej strony pasa w użyciu. Wykonał poprawne wejście do drugiego zakrętu, czterozakrętowego prawego kręgu do lądowania na kierunku „33”. Według pilota, podczas manewru lądowania, w trakcie przyziemienia nastąpił podmuch wiatru, który spowodował gwałtowne przechylenie się motolotni na prawą stronę, co doprowadziło do zaczepienia skrzydłem o nawierzchnię pasa startowego i wywrócenia się motolotni. Motolotnia przyziemiła w odległości ok. 2/3 długości pasa (rys.1).

Zdarzenie zaistniało o godzinie 11:45 LMT. Pilot nie doznał obrażeń ciała. W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległy: skrzydło, przednia goleń, owiewka prawego koła, śmigło, przednia część kadłuba motolotni. Według informacji uzyskanej od pilota, jego nalot ogólny wynosił: 450 godz., w tym na typie SP: ok. 50 godz., natomiast w 2015 r. – 9 godz.

Przyczyna zdarzenia lotniczego:

Utrata kontroli nad motolotnią w momencie przyziemienia podczas lądowania z bocznym wiatrem, co doprowadziło do jej znacznego uszkodzenia.

Działania podjęte przez użytkownika:

O zaistniałym zdarzeniu został poinformowany producent statku powietrznego – Evolution Aircraft Inc.

Uchwała 569/15

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony