Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dotyczący wypadku szybowca JS1-C w Turbi

W dniu 25.05.2015 r. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny dotyczący wypadku szybowca JS1-C, znaki rejestracyjne ZG-GBT, który wydarzył się 15.05.2015 r. w Turbi. W wyniku zdarzenia szybowiec został zniszczony a pilot odniósł poważne obrażenia ciała.

W raporcie 730/15 czytamy:

"W dniu 15.05.2015 roku z lotniska w Turbi EPST do swojego pierwszego lotu z pełnym balastem wodnym przygotowywał się pilot szybowca JS-C. Po podkołowaniu samolotu holującego PZL-104 Wilga i podczepieniu liny holowniczej do szybowca zespół rozpoczął rozbieg. Po około 400 m rozbiegu szybowiec został oderwany od ziemi w konfiguracji dwupunktowej - z koła głównego i tylnego. Lecąc na wysokości około 3m nad ziemią z lekko zadartym nosem szybowiec zaczął się odchylać od osi startu w lewo i prawo. Po oderwaniu się samolotu od ziemi szybowiec na chwilę uspokoił swój lot.

Zespół przeszedł na wznoszenie a szybowiec ponownie zaczął wykonywać pogłębiające się wahnięcia. W trakcie trzeciego wahnięcia na wysokości około 100 m pilot wyczepił szybowiec i zaczął wykonywać ostry zakręt w prawo w kierunku lotniska. W trakcie zakrętu nastąpiło dynamiczne przeciągnięcie, szybowiec wykonał obrót autorotacyjny w lewo i zderzył się z przydrożnymi drzewami.

W wyniku zderzenia urwana została końcówka lewego skrzydła i ogon. Przednia część kadłuba ze skrzydłami przeleciała nad drogą i w pozycji odwróconej zderzyła się z ziemią. Przybyli po chwili na miejsce wypadku przygodni świadkowie i piloci odwrócili kadłub do pozycji normalnej i wydobyli pilota z kabiny. Po około 15 min na miejsce wypadku przybyła straż pożarna i pogotowie ratunkowe, które odwiozło pilota do szpitala. Szybowiec został całkowicie zniszczony a pilot poważnie ranny."


Raport wstępny 730/15

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony