Raport wstępny PKBWL dotyczący wypadku spadochroniarzy w Przasnyszu
W dniu 26.06.2017 r. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny dotyczący wypadku instruktora spadochronowego wraz ze swoim podopiecznym, którzy wykonywali skok w tandemie. Do wypadku doszło w dniu 26.05.2017 r. w Przasnyszu. W wyniku zdarzenia spadochron został zniszczony a instruktor spadochronowy i pasażer ponieśli śmierć na miejscu.
W raporcie 982/17 czytamy:
"Dnia 26 maja 2017 r. ok. godz. 14:35 LMT z lądowiska Przasnysz-Sierakowo (EPPZ) wystartował samolot Cessna 206T zn.rozp. SP-ASH, na którego pokładzie poza pilotem znajdowało się 6 osób, tworzących trzy spadochronowe zespoły tandemowe (pilot tandemu + pasażer). Ok. godz. 15:00 LMT po osiągnięciu wysokości ok. 3500 m AGL spadochronowe zespoły tandemowe kolejno opuściły pokład samolotu.
Dwa pierwsze zespoły wylądowały bez problemów na lotnisku, opadanie trzeciego zespołu bez otwartego spadochronu zostało zauważone przez świadków. Zespół ten zderzył się z ziemią w odległości ok.1250 m od miejsca startu. Pilot i pasażer tandemu ponieśli śmierć na miejscu.
Stwierdzono, że:
- pilot tandemu po oddzieleniu od samolotu wyrzucił spadochronik hamujący (drogue), stabilizujący pozycję i prędkość opadania zespołu tandemowego;
- pilot tandemu na wysokości ok.1700 m AGL zainicjował otwarcie czaszy głównej (była to wysokość, na której to zazwyczaj czyniono), używając kolejno obu przeznaczonych do tego uchwytów, jednak otwarcie czaszy głównej nie nastąpiło;
- pilot tandemu zainicjował otwarcie czaszy zapasowej bez odrzucenia spadochronika hamującego(drogue) wraz z jego taśmą oraz bez wypięcia czaszy głównej (co było uniemożliwione wskutek zablokowaniaotwarcia wyłogów pokrowca czaszy głównej);
- automat Cypress zainicjował otwarcie czaszy zapasowej (cuter prawidłowo przeciął pętlę zamykającą).
Ponadto stwierdzono, że:
- pilot tandemu miał na prawej ręce wysokościomierz;
- spadochronik sprężynowy czaszy zapasowej był wplątany w taśmę spadochronika hamującego (drogue) - został nią 4-krotnie owinięty;
- zawleczka blokująca otwarcie wyłogów pokrowca czaszy głównej pozostała na swoim miejscu i była uszkodzona w sposób uniemożliwiający otwarcie wyłogów tego pokrowca;
- uszkodzona zawleczka różniła się od zawleczki standardowo przewidzianej do stosowania przez Wytwórcę zestawu tandemowego;
- wszystkie klamry łączące uprząż pilota tandemu z uprzężą pasażera były uszkodzone, a klamry biodrowe rozpięte;
- uprząż pasażera prod. f-my United Parachutes Technologies LLC nie była uprzężą dedykowaną przez Wytwórcę do zestawu tandemowego Advance Tandem (jest ona przeznaczona do współpracy z zestawem tandemowym Sigma);
- wyłogi pokrowca czaszy głównej były złożone odwrotnie, niż przewiduje to instrukcja spadochronu;
- po założeniu zestawu spadochronowego przez pilota tandemu nie była wykonywana kontrola jego prawidłowości przez inną osobę.
Komentarze