Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 607/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 607/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku szybowca SZD-30 Pirat, który zdarzył się 6 km na płn-wsch od lotniska Warszawa Babice (EPBC), 1 sierpnia 2009r. o godz. 13:20. W wyniku wypadku szybowiec uległ uszkodzeniu. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.

W dniu 1.08.2009 r., o godzinie 13:03 czasu lokalnego (LMT), pilot szybowcowy wystartował za samolotem na szybowcu SZD-30 Pirat do lotu na zadanie BVIII/1 „Treningowe loty termiczne i żaglowe” wg programu szkolenia szybowcowego. Hol przebiegał bez problemów. Wczepienie odbyło się na wysokości ok. 700m, tuż po przekroczeniu Wisły.

Po utracie komina termicznego i stwierdzeniu braku możliwości dolotu do lotniska startu, pilot wybrał miejsce lądowania w terenie przygodnym. Na prostej do lądowania pilot wysunął hamulce aerodynamiczne, gdy zauważył wysoką roślinność wyrównał nad nią lot i schował hamulce. Jednak prędkość była zbyt duża i widząc zbliżające się drzewka/krzaki pilot ponownie wysunął hamulce aerodynamiczne celem wytracenia prędkości. Pilot spóźnił ich schowanie przed kontaktem z wysoką roślinnością, o którą szybowiec zaczepił dolną płytą hamulca aerodynamicznego.

Zdarzenie miało miejsce ok. 6km na płn-wsch od lotniska EPBC. W wyniku zdarzenia szybowiec uległ uszkodzeniu (pęknięcia na centropłacie w okolicy skrzynki prawego hamulca aerodynamicznego, pęknięcie górnej ścianki kadłuba w okolicy mocowania z centropłatem, wygięcie płyt prawego hamulca aerodynamicznego). Pilot nie odniósł obrażeń ciała.

Na tym etapie badania wypadku nie wydano żadnych zaleceń profilaktycznych

Pełna treść raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony