Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 515/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 515/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku samolotu Cessna 152, który zdarzył się na lotnisku Radawiec (EPLR), 14 lipca 2009r., o godz. 19:15. W wyniku wypadku uszkodzeniu uległ samolot. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

W dniu 14.07.2009r., o godzinie 19:09 czasu lokalnego (LMT), uczeń-pilot samolotowy wystartował na samolocie Cessna 152 do lotu na zadanie AI/9 „loty samodzielne i sprawdzające po kręgu” wg programu szkolenia samolotowego AP. Był to jego szósty lot (piąty samodzielny) w tym dniu.

Start z pasa „29” i budowa kręgu nie budziły zastrzeżeń. Lot przebiegał prawidłowo do momentu wyprowadzenia samolotu na prostą do lądowania.

Po stwierdzeniu, że samolot podchodzi za wysoko i na zwiększonej prędkości, instruktor podał przez radio komendę: „SIERA ALFA INDIA na drugi krąg. Uczeń-pilot nie wykonał polecenia. Instruktor wydał komendę: „SIERA ALFA INDIA pełny gaz i klapy startowe”. Uczeń-pilot w pierwszej kolejności schował klapy z dużych na małe, następnie zaczął zwiększać obroty silnika.

Podczas wykonywania tej czynności nastąpiło twarde przyziemienie samolotu na podwozie główne w odległości ok. 200m za literą „T”. Samolot odbił się i wykonał trzy „kangury”.
W wyniku oddania wolantu przez ucznia-pilota nastąpiło przyziemienie na przednią goleń podwozia, wyłamanie jej i kontakt obracającego się śmigła z ziemią.

Uszkodzeniu uległy łopaty śmigła, łoże silnika oraz dolna część kadłuba. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń ciała.

Podczas szkolenia, ze względu na popełniane błędy, uczeń-pilot wykonał zwiększoną liczbę lotów w stosunku do liczby minimalnej zalecanej w programie szkolenia samolotowego AP.

Zaleceniem Komisji jest rozważenie celowości dalszego szkolenia ucznia-pilota, zważywszy na jego słabe postępy podczas szkolenia samolotowego.

Pełna treść Raportu na stronie PKBWL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony