Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 311/09

Ukazał się Raport Wstępny nr 311/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku szybowca SZD-9bis 1E Bocian, który zdarzył się w okolicy lotniska Kobylnica, 24 maja 2009r. o godz. 14:38. W wyniku wypadku nikt nie odniósł obrażeń ciała, uszkodzeniu uległa końcówka prawego skrzydła szybowca.

W dniu 24.05.2009 r., o godzinie 14:38 czasu lokalnego (LMT), pilot szybowcowy (wraz z pasażerem), jako piaty w kolejności wystartował za samolotem PZL 104 Wilga na szybowcu SZD-9bis Bocian z pasa 25 lotniska EPPK.

Start, rozbieg i przejście w fazę wznoszenia przebiegały bez żadnych problemów, aż do momentu chowania klap przez pilota samolotu. Po schowaniu klap, w trakcie redukcji ładowania i obrotów, na wysokości 50 – 60m AGL nastąpiło wyczerpanie liny holowniczej z zaczepu samolotu holującego.

Pilot szybowca podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym w pobliżu torów kolejowych. Wytracał wysokość za pomocą hamulców aerodynamicznych i głębokiego ślizgu na prawe skrzydło. Przelatując drogę, zwisająca z szybowca lina holownicza zerwała linię niskiego napięcia, znajdującą się na wysokości ok. 8m.

Nad ziemia pilot wyprowadził szybowiec ze ślizgu i w celu uniknięcia zderzenia z przeszkodami, na wysokości ok. 0,5 – 1m i przy małej prędkości, położył prawą końcówkę skrzydła na ziemię – doprowadzając do tzw. „cyrkla”

Przyziemienie szybowca nastąpiło na koło główne; szybowiec obróciło o ok. 150°.
W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległa końcówka prawego skrzydła, pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń ciała i opuścili szybowiec o własnych siłach.

Na tym etapie badania Komisja nie sformułowała żadnych zaleceń profilaktycznych.

Pełna treść raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony