Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 317/08 PKBWL

Ukazał się Raport Końcowy nr 317/08 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku przy skoku ze spadochronem Hurricane 150, nr 0246, który zdarzył się na lotnisku Pobiednik Wielki (EPKP), 7 czerwca 2008 r. godz. ok. godz. 19.25 LMT. W wyniku wypadku skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.

Skoczek spadochronowy, wyskoczył z samolotu na wysokości 1,6km. Prawidłowe otwarcie czaszy głównej na wysokości 630m. Następnie leciał w kierunku wyznaczonego na lotnisku rejonu lądowania. Zakręt do lądowania w lewo o niecałe 180º (na przedniej taśmie nośnej) zaczął wykonywać na wysokości około 100m.

Po wykonaniu zakrętu, wyrównał lot na wysokości około 30m, jednak z odchyłka około 20º w prawo od kierunku pod wiatr. W tym czasie skoczek znajdował się już około 30m na prawo poza wyznaczonym rejonem lądowania. Ze względu na fakt, że skoczek leciał o około 20º w prawo od kierunku pod wiatr, nastąpił ześlizg czaszy w prawo, co spowodowało, że skoczek znalazł się poza częścią użytkową lotniska i nad drzewami. Prawdopodobnie, aby uniknąć kolizji z drzewami, skoczek ponownie wykonał zakręt w lewo o około 30º na przedniej taśmie nośnej.

Lecąc przy krawędzi drzew, przy stromym torze lotu, skoczek zderzył się z ziemią doznając
poważnych obrażeń ciała.

W wyniku badania ustalono, że przyczynami zdarzenia były:

1. Wykonanie ostatniego zakrętu do lądowania zbyt blisko przeszkód terenowych znajdujących się poza częścią użytkową lotniska;
2. Zakończenie zakrętu do lądowania z odchyłka o około 20º w prawo od kierunku pod wiatr;
3. Wykonanie poprawki kierunku lądowania za pomocą ściągnięcia przedniej taśmy nośnej, co spowodowało zderzenie skoczka z ziemią z dużą prędkością pionową.

Komisja zaleciła jako środki profilaktyczne - omówienie zdarzenia ze wszystkimi skoczkami wykonującymi skoki na Lotnisku Pobiednik Wielki oraz zwracanie podczas szkoleń teoretycznych uwagi na przestrzeganie wyznaczonych stref lądowania.

Zaproponowała też, by rejon wyznaczony do lądowania wyznaczać dalej od krawędzi lotniska.

Cały Raport w wersji elektronicznej dostępny jest na stronie PKBWL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony