Raport Końcowy nr 257/09 PKBWL
15 lipca 20009 ukazał się Raport Końcowy nr 257/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący "poważnego incydentu" samolotu Cessna 152, do którego doszło na lotnisku Warszawa - Babice 30 kwietnia 2009 r. o godz. 18:40.
W dniu 30 kwietnia ok. godziny 12.00 pilot-instruktor przeprowadziła z uczniem-pilotem, naziemne przygotowanie przed pierwszym lotem zapoznawczym. Po przygotowaniu uczeń- pilot wyjechał z terenu lotniska i w celu wykonania lotu powrócił około godziny 18-tej. Ok. godziny 18.30 wraz z instruktorką przeprowadził przegląd samolotu i zajął miejsca w kabinie. Instruktorka uruchomiła silnik, objaśniając uczniowi kolejne czynności, a następnie zaczęła kołować w kierunku pasa. Do tej chwili uczeń brał aktywny udział we wszystkich czynnościach.
Podczas próby silnika, gdy instruktorka wydała uczniowi polecenie ustawienia obrotów, zobaczyła iż uczeń czynności tej nie wykonuje, jest odwrócony w druga stronę, nie reaguje na głos i dotyk, jest nieprzytomny, wyprężony i ma drgawki.
Instruktorka wyłączyła silnik, wyskoczyła z samolotu i próbowała wydobyć ucznia z kabiny. Ponieważ sama nie mogła dać rady wezwała do pomocy osoby znajdujące się w kwadracie i wspólnie wydobyli ucznia- pilota z kabiny i ułożyli na trawie. Przybyli ratownicy z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wykonali badania elektrokardiograficzne, zmierzyli ciśnienie, podłączyli kroplówkę. W tym czasie uczeń reagował na słowa, drgawki ustąpiły, jednak nadal sprawiał wrażenie nie zupełnie przytomnego.
Wezwana karetka pogotowia ratunkowego przewiozła ucznia-pilota do szpitala na oddział ratowniczy, gdzie wykonano szereg badan m.in. badanie komputerowe głowy. W badaniach tych nie stwierdzono odchyleń od normy i pacjent po kilku godzinach został zwolniony do domu w bardzo dobrym stanie.
Przyczyna (przyczyny) zdarzenia: utrata przytomności przez ucznia pilota w kabinie samolotu
przed rozpoczęciem kołowania nad pas startowy.
Okolicznościami sprzyjającymi omdleniu mogła być wysoka temperatura w tym dniu oraz zmęczenie ucznia – pilota. Jak podaje w swym zeznaniu uczeń – pilot poprzedniego dnia poleciał samolotem rejsowym do Krakowa i wrócił do Warszawy późno w nocy prowadząc samochód. W dniu incydentu, prawie nic nie jadł i nie pił oraz dużo przebywał na słońcu. Czuł się zmęczony, a jednocześnie mocno podekscytowany mającym nastąpić lotem. Być może dlatego stracił przytomność, gdy wsiadł do nagrzanej i dusznej kabiny samolotu. Nigdy poprzednio nie miał incydentów utraty przytomności.
W ramach badania incydentu przesłuchano instruktora – pilota, przesłuchano ucznia – pilota, sprawdzono dokumentacje lotniczo – lekarską ucznia. (uczeń posiadał orzeczenie lotniczo – lekarskie klasy 1 i 2 wydane 07.11.2008 r.), sprawdzono wyniki badań z pobytu w szpitalu.
Uczniowi zalecono wykonanie badania okolicznościowego u lekarza orzecznika. Porozumiano się z lekarzem orzecznikiem, któremu przedstawiono przebieg wydarzenia. Po kompleksowym badaniu, uczeń pilot otrzymał nowe w orzeczenie lotniczo - lekarskie w dniu 09.06.2009r. iż jest zdolny do wykonywania czynności lotniczych jako pilot samolotowy turystyczny wg klasy 2 z ważnością na 12 miesięcy ( ograniczenie TML 12).
Po zapoznaniu się z przebiegiem zdarzenia i dokumentacją lekarską zespół badający doszedł do wniosku, iż utratę przytomności przez ucznia – pilota można potraktować jako incydent jednorazowy, gdyż nie stwierdzono w badaniach lekarskich takich odchyleń od normy, które mogłyby uniemożliwiać mu dalsze szkolenie lotnicze.
Cały Raport znajduje się na stronie PKBWL.
Komentarze