Oświadczenie tymczasowe PKBWL dot. wypadku Pipera PA-31 Navajo w Topolowie

Katastrofa samolotu Piper pod Częstochową

3 lipca br., Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała oświadczenie tymczasowe dotyczące wypadku Pipera PA-31 Navajo w Topolowie. W zdarzeniu, które miało miejsce 5 lipca 2014 r., w miejscowości Topolów, ul Częstochowska 36, gm. Mykanów, zginęło 11 osób.

Przebieg zdarzenia:

W sobotę, 5 lipca 2014 r. ok. godz. 16:00 LMT z lądowiska Rudniki k/Częstochowy [EPRU] wystartował samolot Piper PA-31P Navajo o znakach rozpoznawczych N11WB w celu wykonania zrzutu spadochroniarzy. Był to ósmy lot tego samolotu w tym dniu. Na jego pokładzie, prócz pilota, znajdowało się 11 osób: 7 skoczków spadochronowych, 2 pilotów tandemów i 2 pasażerów tandemów. Według jedynego świadka ocalałego z wypadku, start początkowo przebiegał normalnie, jednak po krótkim czasie dał się wyczuć spadek mocy i brak wznoszenia – w jego ocenie wysokość w momencie zdarzenia wynosiła około 100 m.

Pilot w pewnej chwili odwrócił się do osób znajdujących się na pokładzie i zawołał: „Lądowanie awaryjne!” Obecni na pokładzie przyjęli przewidzianą na taką okoliczność pozycję ciała, zaraz potem nastąpił przechył i uderzenie. O godz. 16:11 LMT samolot, przeleciawszy ok. 4200 m od progu pasa, przy znacznym kącie pochyleni i przechylenia, końcówką lewego skrzydła uderzył w konar jabłoni, odłamując go. Odłamaniu uległa także końcówka lewego skrzydła z lotką. Następnie uderzył w ziemię lewym silnikiem, przodem kadłuba i prawym silnikiem. Nastąpiło przy tym oderwanie obu śmigieł (prawe śmigło zostało odnalezione w położeniu zachorągiewkowanym) i oderwanie mocowań kadłuba do skrzydeł.

Samolot upadł „na brzuch”, zachowując nadany zderzeniem obrót w lewo z jednoczesnym przemieszczeniem. Zawadził przy tym prawym statecznikiem poziomym o ziemię, co ostatecznie doprowadziło do oderwania kadłuba od skrzydeł i jego przewrócenia na prawy bok, w wyniku czego drzwi wejściowe znalazły się „u góry”. Oderwaniu uległ także prawy statecznik poziomy. Nastąpił znaczny wyciek paliwa z uszkodzonych zbiorników skrzydłowych i wkrótce potem pożar, który objął lewe skrzydło, częściowo lewy silnik i kadłub prócz części tylnej oraz częściowo prawy silnik i prawe skrzydło w strefie zbiorników paliwa. Mieszkające w najbliższym sąsiedztwie miejsca wypadku osoby, przybyły z pomocą ofiarom wypadku – zdołali pomóc wydostać się z kadłuba trzem osobom. Wszystkie te osoby były poważnie ranne, a dwie z nich także silnie poparzone i tych dwóch osób nie udało się uratować.

Rozprzestrzeniający się pożar paliwa uniemożliwił próbę udzielenia pomocy innym osobom w kabinie, dającym jeszcze oznaki życia. W chwili wypadku temperatura otoczenia była wysoka i sięgała ok. 30°C. Miejsce wypadku: miejscowość Topolów, ul Częstochowska 36, gm. Mykanów.


Informacja o statku powietrznym:

Dwusilnikowy, 8-miejscowy dolnopłat o konstrukcji półskorupowej całkowicie metalowej, podwozie chowane trójkołowe z kołem przednim; kadłub ciśnieniowy, szczelny; usterzenie klasyczne. Silniki tłokowe 6-cylindrowe wtryskowe Lycoming TIGO-541-E1A w układzie „bokser” z turbodoładowaniem o mocy 317 kW (425 KM); śmigła trójłopatowe metalowe Hartzell przestawialne w chorągiewkę; zbiorniki paliwa w kesonach skrzydeł i w gondolach silników. Układy sterowania płatowcem linkowe.

Prototyp (w wersji PA-31 Navajo z kadłubem nieciśnieniowanym) oblatany 30 września 1964 r., certyfikat FAA wydany w 1967 r. Wersja z kadłubem ciśnieniowym (cięższym o ok. 600 kg) produkowana od 1970 r. Ogółem wyprodukowano ok. 4000 samolotów PA-31 wszystkich wersji.

W niemodyfikowanej, fabrycznej wersji PA-31P znajdowało się 8 foteli. Samolot, który uległ wypadkowi (nr fabr. 31P-7630005), to zmodyfikowana w czerwcu 2014 12-miejscowa wersja (jeden fotel pilota i dwie ławeczki dla spadochroniarzy wzdłuż kadłuba). W trakcie modyfikacji także usunięto drzwi ciśnieniowe (zastąpione roletką), na zewnątrz kadłuba dodano deflektor przed przednią krawędzią drzwi oraz uchwyt, poręcz i stopień dla skoczków. Skutkiem tej modyfikacji była utrata szczelności kadłuba i przyrost udźwigu/ ładunku o ok. 360-380 kg.


Historia użytkowania samolotu:


Wykaz wykonanych lub trwających badań i analiz oraz czynności:

  • analiza dokumentacji samolotu,
  • analiza użytkowania samolotu,
  • analiza obsługi technicznej samolotu,
  • analiza pilotażowa,
  • wieloetapowe badanie techniczne samolotu (płatowiec, silniki, śmigła) z udziałem:
  1. polskiej certyfikowanej wg. Part 145 organizacji obsługowej,
  2. amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie - NTSB (odpowiednik PKBWL), która nadzoruje i autoryzuje badania wybranych elementów silnika wykonywanych na terenie USA,
  3. producenta śmigła firmy Hartzell (badanie wykonywane w Polsce),
  • bieżąca współpraca z NTSB w zakresie nadzorowanych przez nią badań technicznych,
  • analizy otrzymywanych cząstkowych wyników badań technicznych,
  • badanie paliwa i naziemnego urządzenia przepompowującego.

mgr inż. pil. dośw. Andrzej Pussak - przewodniczący zespołu badawczego.


Oświadczenie tymczasowe PKBWL dot. wypadku Pipera PA-31 Navajo w Topolowie   dostępne jest tutaj


Czytaj również:
Raport wstępny PKBWL dot. wypadku samolotu Piper PA-31P w Topolowie
Informacja PKBWL dot. działań na miejscu katastrofy samolotu ze spadochroniarzami pod Częstochową 


Od redakcji:
W związku z wielokrotnym naruszeniem regulaminu forum przez komentujących powyższy artykuł została wyłączona możliwość umieszczania pod nim jakichkolwiek wpisów. Dalsze nieprzestrzeganie regulaminu forum będzie skutkowało zablokowaniem poszczególnych użytkowników.

Źródło: PKBWL