Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 1137/20 (I, 27.04.2020 r., EPDE). Dotyczy: Stwierdzenia przez ucznia-pilota śmigłowca Guimbal-Cabri-G2 podczas podejścia do lądowaniabraku możliwości odkręcenia blokady hamulca dźwigni skoku i mocy. Uchwała 1137/20
• 1321/20 (I, 03.06.2020 r., EPKM). Dotyczy: Zbyt małej odległości przelotu śmigłowca Bell 407 GXP od wyłożonych na murawie płóciennych znaków startowych, co spowodowało ich poderwanie i kolizję z wirnikiem. Raport końcowy 1321/20
• 1664/21 (I, 17.06.2021 r., EPNT). Dotyczy: Twardego przyziemienia na podwozie główne motoszybowca H36 Dimona. Błędu w technice pilotowania polegającego na braku fazy wyrównania i wytrzymania przy lądowaniu. Braku reakcji instruktora na błąd popełniony przez przeszkalanego. Uchwała 1664/21
Złamana łopata śmigła i uszkodzona goleń prawego podwozia motoszybowca H36 Dimona (fot. Użytkownik)
• 2593/20 (I, 19.08.2020 r., Niemstów k. Lubina). Dotyczy: Wtoczenia się samolotu ultralekkiego RANS S-6 ES, po przyziemieniu, w końcowej fazie dobiegu, na koleinę i muldę pozostawioną przez maszynę rolniczą, co spowodowało uszkodzenie goleni przedniego podwozia i łopat śmigła. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną. Uchwała 2593/20
• 3028/20 (I, 22.09.2020 r., Wysoka Głogowska k. Rzeszowa). Dotyczy: Zatrzymania pracy silnika samolotu Tecnam P-2008-JC w wyniku zatarcia tłoka w cylindrze nr 1, na skutek wycieku oleju przez poluzowaną pokrywę zaworową. Uchwała 3028/20
• 3035/20 (W, 21.09.2020 r., Radomin). Dotyczy: Uderzenia motoparalotni ze skrzydłem Air-Sport Shaft 26 o ziemię. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną. Uchwała 3035/20
• 3499/21 (I, 07.09.2021 r., EPKA). Dotyczy: Nieprawidłowego operowania pokrętłem TWIST GRIP w końcowej fazie lądowania śmigłowca EC135-P2 PLUS w warunkach symulacji awarii systemu FADEC. Uchwała 3499/21
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze