Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1524/20 (I, 26.06.2020 r., okolice Makowa). Dotyczy: Lądowania awaryjnego samolotu DIAMOND DA20 C1 na polu między dwoma rzędami drzew. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było oblodzenie przepustnicy powietrza w układzie dolotowym do cylindrów silnika, co przy próbie zwiększenia obrotów do maksymalnych spowodowało zdławienie silnika. Uchwała 1524/20

• 2185/19 (I, 13.06.2019 r., EPWT). Dotyczy: Samoczynnego i gwałtownego wyłączenia prawego silnika z jednoczesnym zatrzymaniem śmigła po starcie samolotu Tecnam P2006T, na wysokości ok. 300 ft AGL. Przyczyną zdarzenia było uszkodzenie pierścieni tłokowych w cylindrze nr 1 w stopniu umożliwiającym przepływ oleju do komory spalania cylindra i jego spalanie, co ostatecznie spowodowało wzrost oporów tarcia i zatrzymanie silnika. Uchwała 2185/19

• 1155/20 (W, 03.05.2020 r., EPPT). Dotyczy: Awaryjnego lądowania w terenie przygodnym samolotu CH601 ZODIAK. Przyczyną zdarzenia było przerwanie dopływu prądu do systemu podstawowego i awaryjnego sterowania układami wtryskowym i zapłonowym silnika, wskutek cofnięcia się konektora wtyku przełącznika wyboru tych systemów, co doprowadziło do zatrzymania silnika. Uchwała 1155/20


Widok uszkodzonego samolotu CH601 ZODIAK (fot. użytkownik)

• 2307/20 (I, 11.08.2020 r., EPBC). Dotyczy: Chwilowej utraty mocy lewego silnika samolotu DIAMOND DA-42 podczas wykonywania lotu szkolnego IFR po trasie EPBC-EPMO-EPBC. Przyczyną zdarzenia było odwrotne podłączenie elastycznych przewodów paliwowych (zasilania i powrotu) do zbiornika paliwa. Uchwała 2307/20

• 2464/18 (W, 08.08.2018 r., Klików k. Żagania). Dotyczy: Braku decyzji o przerwaniu przelotu szybowcem HPH 304 S Jet Shark i uruchomieniu silnika dolotowego lub o lądowaniu w terenie przygodnym na wysokości określonej procedurą. Raport końcowy 2464/18, Final report 2464/18

• 2919/20 (W, 15.09.2020 r., Lądowisko Goczałkowice-Zdrój). Dotyczy: Stwierdzenia przez pilota podczas rozbiegu samolotu ultralekkiego Aeroprakt A32L zablokowania wolantu. Raport wstępny 2919/20

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony