Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 516/18 (I, 14.03.2018 r., EPOD). Dotyczy: Pęknięcia lewej tylnej goleni śmigłowca EC 135P2+ podczas przejazdu śmigłowca przez prowadnice drzwi hangaru. Informacja o zdarzeniu 516/18
• 1946/19 (W, 31.05.2019 r., Napoleon k. Kłobucka). Dotyczy: Zbyt gwałtownego wyprowadzenia samolotu Midget Mustang VJ1 z lotu nurkowego na małej wysokości, które doprowadziło do zderzenia samolotu z ziemią po zerwaniu strug powierza na skrzydłach i autorotacji w pionie w dół. Raport końcowy 1946/19
• 2415/18 (W, 04.08.2018 r., EPSJ). Dotyczy: Nieprawidłowej komunikacji w załodze samolotu Tecnam P2002-JF. Braku zdecydowanej reakcji instruktora na błędy popełnione przez ucznia. Samolot przyziemił z kursem 60º na północnym skraju drogi startowejw poprzek pasa, a następnie wytoczył się poza pas na nierówną nawierzchnię, co doprowadziło do jego uszkodzenia. Raport końcowy 2415/18
• 2513/19 (W, 29.06.2019 r., Barczewo k. Olsztyna). Dotyczy: Przytrzymania lewego skrzydła szybowca ASG-29E przez wysoką uprawę w trakcie lądowania w terenie przygodnym. Informacja o zdarzeniu 2513/19
• 2646/19 (PI, 06.07.2019 r., EPNC). Dotyczy: Podczas zwiększonej prędkości zniżania samolotu ze skoczkami automat spadochronowy Vigil Cuatro spracował, jednak wyłogi pokrowca spadochronu zapasowego nie zostały otwarte i nie nastąpiło „wystrzelenie” spadochronu wyciągającego czaszę spadochronu zapasowego. Raport końcowy 2646/19
• 3358/19 (I, 06.06.2019 r., EPLL). Dotyczy: Błędnej decyzji pilota szybowca Mosquito o lądowaniu zbyt blisko krawędzi pasa. Nadmiernej prędkości podejścia utrzymywanej w trakcie lądowania z wiatrem oraz utraty kierunku w końcowej fazie dobiegu. Informacja o zdarzeniu 3358/19
• 3414/18 (W, 06.10.2018 r., EPBA). Dotyczy: Nieprawidłowej reakcji pilota po odbiciu się samolotu WT-9 Dynamic w trakcie lądowania (oddanie drążka sterowego). Informacja o zdarzeniu 3414/18
• 3851/19 (I, 28.08.2019 r., EPBC). Dotyczy: Stwierdzenia przez pilota podczas wykonywania przeglądu przedlotowego nieprawidłowego działania steru wysokości w samolocie Tecnam P2008JC. Informacja o zdarzeniu 3851/19
• 3944/19 (PI, 04.09.2019 r., EPBC). Dotyczy: Nie utrzymania separacji pomiędzy śmigłowcami Mi-8 i R44,jakie obowiązują w locie po kręgu . Raport końcowy 3944/19
• 5396/19 (I, 23.11.2019 r., FIR Istambuł (LTBB)). Dotyczy: Wadliwego działania w samolocie Boeing 737-800 różnicowego przełącznika ciśnienia paliwa, który przy zwiększaniu przepływu ilości paliwa powodował włączanie obejścia filtra paliwa "FUEL FILTER BYPASS". Informacja o zdarzeniu 5396/19
• 5435/19 (I, 30.11.2019 r., Niegowoniczki). Dotyczy: Błędnej decyzji pilota uamolotu ultralekkiego Skyleader 600 o rozpoczęciu startu przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Spóźnionej reakcji pilota na utratę kierunku w pierwszej fazie rozbiegu samolotu. Informacja o zdarzeniu 5435/19
• 5725/19 (W, 21.12.2019 r., Wzgórze Dylewskie k/Ostródy). Dotyczy: Zderzenia śmigłowca Robinson R-22 Beta II z koroną drzew w terenie zalesionym. Raport wstępny 5725/19
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze