Katastrofa Liberty XL-2 na Bemowie - drugie oświadczenie tymczasowe PKBWL
30 kwietnia 2014 r., zostało opublikowane oświadczenie tymczasowe nr 2 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące badania wypadku lotniczego (nr zdarzenia 370/12) z udziałem samolotu Liberty XL-2, który miał miejsce 1 maja 2012 r. na lotnisku EPBC.
Działając zgodnie z art. 16 pkt 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) przedstawia informację o postępach w badaniu wypadku samolotu Liberty XL-2 o znakach SP-AXL.
W pierwszym Oświadczeniu tymczasowym wydanym w kwietniu ubiegłego roku mylnie podano numer zdarzenia jako 370/11 – prawidłowy numer zdarzenia to 370/12. Niniejsze Oświadczenie nie wnosi innych korekt do informacji zawartych w pierwszym Oświadczeniu tymczasowym. Badanie wypadku w ostatnim okresie skupiło się przede wszystkim w obszarze zagadnień technicznych.
W maju 2013 r., przy współpracy Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, za zgodą lotniska Warszawa-Babice, wykonano dwa kręgi nadlotniskowe samolotem Liberty XL-2 z rejestracją audio i wideo każdego lotu. Materiał ten posłużył jako materiał porównawczy do badań fonoskopijnych (badania pliku dźwiękowego) i został poddany analizom w PKBWL i specjalistycznych laboratoriach.
Zakończono badania fonoskopijne korespondencji radiowej zarejestrowanej w dniu wypadku, pomiędzy samolotem a lotniskową służbą informacji powietrznej (AFIS) lotniska Warszawa-Babice. Badanie fonoskopijne wykonano w dwóch niezależnych instytucjach badawczych:
- laboratorium fonoskopii Zakładu Awioniki w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie,
- francuskiej komisji badania wypadków lotniczych (BEA - Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile) w Paryżu.
Obydwa badania nie zdołały wychwycić dźwięków, z których można by wywnioskować o prawidłowej bądź nieprawidłowej pracy silnika.
Zważywszy na brak informacji ze źródeł obiektywnych o pracy silnika, przy braku wniosków z badania pliku dźwiękowego, podjęto decyzję o wykonaniu ekspertyzy wraku silnika będącego w dyspozycji PKBWL.
Wybrano certyfikowaną wg PART 145 organizację obsługową, której zlecono wykonanie ekspertyzy silnika. Ekspertyzę wykonano w pierwszym kwartale bieżącego roku w obecności członków PKBWL. Wstępne wyniki z tego badania pozwalają na stwierdzenie, że:
- silnik odpowiadał warunkom technicznym;
- stan silnika odzwierciedlał czas jego pracy;
- stan tłoków i innych elementów silnika może świadczyć, że na dwóch cylindrach była uboga mieszanka paliwowa.
Trwają dalsze badania w celu ustalenia wpływu na pracę silnika, w istniejących w dniu wypadku warunkach, automatycznego układ sterowania pracą silnika (FADEC).
Zespół badawczy PKBWL w dalszym ciągu prowadzi prace w celu określenia przyczyn i okoliczności zaistnienia wypadku.
Szczegółowe informacje zostaną zawarte w Raporcie końcowym z badania wypadku.
Pełny tekst drugiego oświadczenia tymczasowego PKBWL dostępny jest tutaj
Czytaj również:
Pierwsze oświadczenie tymczasowe Komisji Badania Wypadków Lotniczych dot. zdarzenia z udziałem samolotu Liberty XL-2
Komentarze