Informacja PKBWL dot. działań na miejscu katastrofy samolotu ze spadochroniarzami pod Częstochową

Katastrofa samolotu Piper pod Częstochową

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała komunikat dotyczący bieżących prac i ustaleń na temat wypadku Pipera PA-31 Navajo (znaki rejestracyjne N11WB), do którego doszło 5 lipca w miejscowości Topolów pod Częstochową. W wyniku tego zdarzenia zginęło 11 osób (jedna przeżyła), a należący do Szkoły Spadochronowej Omega samolot został całkowicie zniszczony.

Wypadek 981/14 z dnia 05.07.2014r.

Informacja dot. działań Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych na miejscu wypadku samolotu Piper PA-31 Navajo

W ramach prowadzonego badania wypadku lotniczego w miejscowości Topolów przedstawiciele Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wraz ze współpracującymi służbami, do godz. 20 w dniu 7 lipca br. przeprowadzili na miejscu wypadku następujące działania:

1. Wydobyto z wraku samolotu ciała wszystkich ofiar wypadku.

2. Wyznaczono obszar i po podzieleniu go na sektory przeszukano w celu odnalezienia ew. szczątków samolotu. Odnaleziono obydwa śmigła.

3. Oddzielono od skrzydeł obydwa silniki i po usunięciu zanieczyszczeń ziemią przygotowano do transportu na miejsce dalszych badań. Wraz z silnikami zabezpieczono wszystkie odnalezione agregaty.

4. W celu dostania się do kokpitu konieczne było odcięcie lewego skrzydła. Z kokpitu zostały wymontowane w celu przeprowadzenia dalszych badań wszystkie wskaźniki i urządzenia nawigacyjne.

5. Wymontowano ze sprzętu spadochronowego wszystkie elementy ocalałe po pożarze.

6. Na podstawie zeznań świadków, kierunku lotu i ułożenia wraku określono najbardziej prawdopodobną konfigurację samolotu podczas zderzenia.

7. Przeprowadzono pierwszą rozmowę z ocalałym uczestnikiem wypadku.

Na dzień dzisiejszy (8 lipca) zaplanowano przetransportowanie wraku samolotu na wyznaczone miejsce składowania oraz oczyszczenie i dekontaminację miejsca wypadku.

Ustalenia dotychczasowe:

1. Sposób zniszczenia śmigła lewego wskazuje, że podczas zderzenia z ziemią lewy silnik nie pracował.

2. Do zderzenia samolotu doszło przy pochyleniu pod kątem bliskim do 90° w lewym korkociągu z przechyleniem ok. 70°. Podwozie samolotu podczas zderzenia było w pozycji schowanej.

Pełna treść komunikatu PKBWL dostępna jest tutaj

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus