Przejdź do treści

Nowy silnik Kajana

Zastanawialiście się kiedyś jak się projektuje i buduje się silniki PPG? Mnie to od zawsze ciekawiło. Dlatego postanowiłem podpatrzeć przy pracy mistrza Kajana, który zgodził się dla Was zdradzić tajniki powstawania nowego silnika PPG. I tu niespodzianka – dzięki opisowi, silnik taki można wykonać we własnym zakresie. Oczywiście jego budowę polecam tym, którzy mają zaplecze warsztatowe i wiedzę. Części, z których silnik jest zbudowany, można kupić w sieci za niewielkie pieniądze. Jeśli nie będziecie w stanie wykonać któregoś z podzespołów, możecie poprosić o pomoc Kajana. Zapraszam do artykułu, w którym będzie kompletny opis budowy silnika do napędu PPG. I nie będzie to żadna tandeta, ale prawdziwy – szybkoobrotowy, dedykowany silnik do latania.

Dane techniczne silnika:

  • Pojemność: 127cm,

  • Waga kompletnego napędu z uprzężą: do 18kg,

  • Waga silnika (bez wydechu): 7,8KG

  • Moc: 16-20KM 9500RPM (zależny od rezonansu),

  • Sprzęgło: brak,

  • Zasilanie: membrana,

  • Gaźnik: Walbro 37,

  • Przekładnia: Pasowa, 1:3.6,

  • Śmigło: 127 lub 130 cm

Kajan dobiera podzespoły

Pierwszym etapem przy budowie każdego nowego silnika jest analiza dostępnych na rynku podzespołów. Przy czym jako parametry przyjmuje się wytrzymałość elementu oraz cenę. Jeśli chodzi o wytrzymałość, to obserwuje się inne urządzenia, które wykorzystują danych podzespół, np cylinder. Wszyscy znamy silnik Raket. Silnik ten posiada odpowiedni parametrami, tani i niezawodny cylinder. Na rynku pojawiły się także tańsze jego wersje o dobrych parametrach. Kompletny zestaw: cylinder, tłok, pierścienie, sworzeń kosztuje 370 zł. Naturalnym wyborem staje się więc zastosowanie go do naszego projektu – silnika PPG.

Zestaw ten występuje także pod innymi nazwami: Partner K1250 czy Husqvarna 3120 XP – to te same podzespoły! Kolejnym ważnym elementem jest wał korbowy. Słaby wał będzie awaryjny. Dobry wał jest solidny i wytrzymały na pracę w ciężkich warunkach. Jako wał, Kajan postanowił zastosować wal od Simsona S70 Sport, który kosztuje 140 zł. Odrębną sprawą są łożyska wału. Tutaj należy zadbać, aby były one idealnie smarowane, gdyż budujemy silnik szybkoobrotowy, osiągający ponad 9000 obrotów. Łożyska stosowane w Simonini Mini2+ 6304 C3. Jako membrana do gaźnika Kajan stosuje membranę od Yamahy DT 125, gaźnik Walbro 37.

Jako układ zapłonowy Kajan poleca bezstykowy moduł Malaguti CDI Centro. Świeca zapłonowa NGK BR9ES. Szarpanka typu stosowanego JPX ale w tańszej wersji.
 

Kartery silnika

Technicznie kartery stanowią największe wyzwanie dla konstruktora. Proces projektowania karteru to praca żmudna i wymagająca niezwykłego doświadczenia. Karter musi być zaprojektowany dla konkretnego wału korbowego. Należy też tak zaprojektować karter, aby był możliwie lekki i wytrzymały. Co więcej – karter po odlaniu zwykle się kurczy, więc należy zaprojektować go większym o parę procent.
 

Należy też obliczyć ściankę karteru i rozplanować mocowanie membrany, uchwytu na przekładnię, mocowanie amortyzatorów, na których będzie mocowany silnik oraz przygotować miejsce na układ zapłonowy. Do projektowania karteru służy specjalny program komputerowy, w którym stworzony model można od razu przetestować wirtualnie i po prostu wysłać projekt do odlewni. No dobra, to był żart. Projektując karter, Kajan symuluje to wszystko w głowie, korzystając z lat doświadczeń. Po zgromadzeniu części, wykonuje drewniany model karteru. Jest to praca mozolna, wymagająca niemal zdolności rzeźbiarza i cierpliwości modelarza. Karter taki jest następnie malowany żywicą. Pracę projektu można powierzyć odlewni, lecz taki projekt to koszt około 2.500 PLN.

Projekt karteru z drewna w skali 1:1 jest następnie wysyłany do odlewni, gdzie zostają wykonane odlewy z drewnianego modelu. Pamiętajcie, że wcale nie musicie mieć takich zdolności jak Kajan i lepiej do niego zadzwonić i zapytać o możliwość wykonania karterów.

Gotowy karter ma zaznaczone flamastrem strzałki, gdzie są kanaliki na smarowanie łożysk, gdyż podstawą jest dobre ułożyskowanie i smarowanie.

Głowica

Aby wykonać głowicę silnika, również należy wykonać jej drewniany model. Głowica jest elementem, który bardzo się nagrzewa. Należy więc zaprojektować ją tak, aby dobrze odprowadzała ciepło przez żeberka, ale też musi umożliwiać nagrzanie się silnikowi, który pracuje optymalnie w pewnym zakresie obrotów. Należy więc znaleźć wyliczoną powierzchnię głowicy i sprawdzić teorię w praktyce, która nie zawsze jest zgodna z teorią, gdyż obliczenia mogą nie uwzględniać wielu czynników. Odlana głowica jest ulepszana cieplnie i toczona. Wszystkie prace tokarskie i frezarskie Kajan wykonuje we własnym warsztacie.

Głowica jest tak dopracowywana, aby po skręceniu wszystkie części ze sobą idealnie pasowały. Tylko idealne spasowanie gwarantuje maksymalną sprawność budowanego silnika.


Ciąg dalszy nastąpi…

Leszek Klich

FacebookTwitterWykop

Nasze strony