Przejdź do treści
M-346 Bielik o numerze 7701 i TS-11 Iskra o numerze 2001 - widok z góry (fot. sierż. Piotr Gubernat/Klub DGRSZ)
Źródło artykułu

Wojsko zakończyło szkolenie pilotów na samolotach TS-11 Iskra

4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego (4SLSz) świętuje w środę symboliczne przekazanie szkolenia lotniczego z samolotu TS-11 Iskra na samolot M-346 Bielik – poinformowały służby prasowe wojska. Ostatnie szkolenie na Iskrach miało miejsce w zeszłym roku, maszyny te służyły do szkoleń kilkadziesiąt lat.

Iskry w wojsku pozostaną, ale już tylko jako samoloty zespołu akrobacyjnego "Biało – Czerwone Iskry" – wyjaśniła PAP por. Ewa Złotnicka, rzecznik 4SLSz.

O uroczystym zakończeniu szkolenia na Iskrach poinformowało w mediach społecznościowych 4SLSz oraz Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ). Dowództwo z tej okazji opublikowało film z sesji filmowej "air-to-air", w której udział wzięły samoloty szkolone TS-11 Iskra, M-346 Bielik oraz PLZ-130 Orlik.

Por. Ewa Złotnicka w rozmowie z PAP wyjaśniła, że szkolenie ostatnie na Iskrach miało miejsce w zeszłym roku. "Dziś jest ta symboliczna zmiana pokoleniowa samolotów, gdyż ostatni samolot TS-11 Iskra w szarym malowaniu (używany do szkolenia – PAP) o numerze bocznym 2001 miał dziś swój ostatni lot. Zostały nam już tylko siedem biało-czerwonych Iskier, które cały czas latają w naszym zespole akrobacyjnym, ale szkolenie na tym samolocie dziś symbolicznie zostało zakończone" –wyjaśniła rzecznik Skrzydła.

Jak dodała, ostatni "szary" samolot TS-11 Iskra o numerze 2001 wraz ze swoim ostatnim lotem wyczerpał swój resurs godzinowy. "Ponieważ dziś był wykonany ostatni lot Iskry – jako symbol zakończenia szkolenia – to skończył się resurs samolotu liczony w godzinach lotu" – powiedziała rzecznik 4 SLSz.

Mówiąc o zakończeniu szkolenia na Iskrach por. Złotnicka podkreśliła: "To dla nas duże emocje. Ten samolot był z nami przez dziesięciolecia. Z jednej strony jest żal, że kończy się jakaś epoka, gdyż na tym samolocie wyszkoliło się tysiące polskich pilotów wojskowych, także tych, którzy przeszli na samoloty bojowe F-16. Wszystko co dobre się kiedyś kończy, ale jest też radość, bo do szkolenia wszedł bardzo nowoczesny i chwalony przez pilotów Bielik, który daje im bardzo szeroką perspektywę rozwoju, także w kierunku służby na najnowszych samolotach, które Polska kupi, czyli na F-35".

Na środowe uroczystości ostatni egzemplarz szkolny Iskry TS-11 n/b 2001 został ozdobiony okolicznościowym napisem: "Dama odchodzi do historii".

W informacji przedstawionej miłośnikom lotnictwa podkreślono, że samolot TS-11 Iskra – nazywany damą polskiego lotnictwa – obchodzi w tym roku swoje urodziny. "60 lat temu pierwszy raz wzbiła się w powietrze. Przez dziesięciolecia w lotach na Iskrze wyszkoliło się tysiące polskich pilotów wojskowych. Ponad pół wieku po rozpoczęciu eksploatacji Iskier, na stan polskich Sił Powietrznych trafiły samoloty Leonardo M-346 Bielki. Te włoskie samoloty szkolno-treningowe zostały zakupione przez Polskę jako nowy odrzutowy samolot szkolny, który zastąpił samoloty odrzutowe TS-11 Iskra w szkoleniu podchorążych" – napisano.

Z okazji przekazanie szkolenia lotniczego z samolotu TS-11 Iskra na samolot M-346 Bielik Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zorganizowało wyjątkową sesję air-to-air, w której udział wzięły samoloty TS-11 Iskra, M-346 Bielik oraz PLZ-130 Orlik.

(montaż: sierż. Piotr Gubernat)
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony