Przejdź do treści
Port Lotniczy Katowice – Terminal B (fot. User:Piotrus (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Przebudowa głównego terminalu w Katowice Airport potrwa do wiosny 2021 r.

Do wiosny 2021 r. zarządca portu lotniczego Katowice rozplanował rozbudowę tamtejszego obecnego głównego terminalu B. Główne prace będą prowadzone poza sezonami wakacyjnymi; efektem ma być poprawa przepustowości i komfortu korzystających z lotniska pasażerów.

Zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze ogłosiło w ostatnich dniach przetarg na przebudowę terminalu B. Dysponując wykonaną w poprzednich latach dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu, zamawia teraz oszacowane na 70,7 mln zł netto prace budowlane. Termin składania ofert to 13 marca br. Jedynym kryterium jest cena.

Zgodnie z dołączonym do specyfikacji przetargowej projektem, modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu powierzchni terminalu – obsługującego ruch wewnątrz strefy Schengen. Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro.

Ponieważ znajdzie się tam miejsce na ustawienie większej liczby bramek, poprawić powinna się płynność kontroli (łączna liczba stanowisk wzrośnie z 6 do 8). Na parterze pozostanie obsługa check-in.; dzięki zwolnieniu miejsca przez kontrolę bezpieczeństwa, na dole powstanie możliwość utworzenia większej liczby stanowisk odpraw (wzrost liczby stanowisk z 18 do 27).

Tzw. gate'y, czyli wyjścia do samolotów, będą mieściły się nie tylko na parterze. Te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dla samolotów zatrzymujących się bezpośrednio przy terminalu. Powstaną trzy wieże do boardingu – w efekcie liczba gate'ów wzrośnie z 10 do 16.

Ze względu na oczekiwania linii lotniczych na razie nie powstaną rękawy lotniskowe (ruchome zadaszone przejścia z terminala do samolotu); możliwa będzie jednak ich zabudowa w przyszłości.

Ogółem powierzchnia zabudowy terminalu B wzrośnie z 5,3 tys. m kw. do 7,5 tys. m wk., a powierzchnia użytkowa - z 12,2 tys. m kw do 17,2 tys. m kw. (o ok. 40 proc.). Rozbudowa obiektu będzie wiązała się z powiększeniem jego bryły w kierunku południowym. Nowa elewacja powinna też poprawić estetykę całego kompleksu terminali.

Zgodnie z wcześniejszymi założeniami wszystkie trzy terminale lotniska zostaną połączone jednym pasażem. Niewidoczna dla pasażerów będzie przebudowa ciągu kontroli bezpieczeństwa bagażu; nowe standardy w tym zakresie są wymagane regulacjami unijnymi.

W ogłoszonym na przełomie stycznia i lutego przetargu wskazano dwa etapy robót: od daty zawarcia umowy (w założeniu od 1 września br.) do 31 maja 2020 r. oraz od 1 września 2020 r. do 23 kwietnia 2021 r. GTL zastrzegło, że okres między nimi, tzw. okres czarterowy wiąże się ze wzmożonym ruchem na lotnisku – wykonawca może w tym czasie prowadzić prace uzgodnione z zarządcą lotniska.

W poprzednich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przebudowało już najstarszy terminal A i zbudowało od podstaw nowy terminal C, wykorzystywany jako hala przylotów. Znajdujący się między nimi terminal B, to największy obiekt obsługujący pasażerów na lotnisku Katowice. Został otwarty w 2007 r.

Obecna rozbudowa powinna zwiększyć przepustowość terminalu B (obsługującego dotąd jedynie wyloty do strefy Schengen) z ok. 2 mln do 4 mln pasażerów rocznie. W pierwszym półroczu br. GTL zamierza rozpocząć prace koncepcyjne związane z budową kolejnego terminalu pasażerskiego. Inwestycja o powierzchni 30-40 tys. m kw. dałaby lotnisku całkowitą roczną przepustowość 10-12 mln pasażerów.

Warunkiem jest dalsze szybkie tempo rozwoju Katowice Airport. W ub. roku obsłużyło ono łącznie blisko 4,84 mln pasażerów - o 24,3 proc. więcej, niż w 2017 r. Władze GTL szacują jednak, że tempo tego wzrostu w 2019 r. zwolni: osiągnie ok. 5 proc., co powinno przełożyć się na przekroczenie liczby 5 mln obsłużonych pasażerów.

Z innych inwestycji na katowickim lotnisku, w listopadzie 2018 r. zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej w strefie cargo. Równolegle rozpoczął się drugi etap rozbudowy płyty cargo, który ma trwać do IV kw. br. We wrześniu ub. roku rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi. Powstanie na nim ponad 600 nowych miejsc postojowych wraz z drogami wewnętrznymi i nowym układem wyjazdowym z systemem sześciu bramek.

Zarządca katowickiego lotniska chce też w najbliższych latach przeprowadzić takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy obsługi technicznej, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana ma być liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony