Na lotnisku Katowice w środę oddanie przebudowanego terminalu A
W środę przed południem w Porcie Lotniczym Katowice do użytku oddany zostanie przebudowany terminal pasażerski A. Do najstarszego funkcjonującego w Porcie Lotniczym Katowice terminalu wrócą procedury związane z odlotami do krajów Non-Schengen.
Jak przekazał PAP Piotr Adamczyk z biura prasowego lotniska, choć nie zaplanowano oficjalnych uroczystości otwarcia, niespodzianki dla pasażerów pierwszych rejsów, które odlecą ze zmodernizowanego terminalu, przygotował główny najemca powierzchni, który poprowadzi tam sklep, restaurację oraz kawiarnię.
Rozpoczęta w listopadzie ub. roku przebudowa terminalu A stała się możliwa po oddaniu w połowie ub. roku nowego budynku obsługi przylotów, czyli terminalu C. Zwolniona z tej funkcji powierzchnia terminalu A zwiększyła dotychczasową strefę odlotów w tym budynku. Przed rozpoczęciem robót do czasowej obsługi pasażerów Non-Schengen, która dotąd odbywała się w terminalu A, przystosowano część terminalu B.
Prace w terminalu A objęły powiększenie hali odlotów o dotychczasową strefę przylotów, a także o obszar na pierwszym piętrze, gdzie znajdowała się restauracja i tzw. mały taras widokowy. Po przebudowie powierzchnia odlotów w terminalu A wzrosła trzykrotnie. Zmieniło się miejsce kontroli bezpieczeństwa, zwiększono liczbę stanowisk.
Halę odlotów od ogólnodostępnej części obiektu oddzieliła szklana ściana. Powstały nowe punkty handlowo-gastronomiczne, sklepy wolnocłowe, na pierwszym piętrze uruchomiono restaurację, wzrosła liczba toalet. W budynku pojawiły się schody ruchome i winda panoramiczna. Terminal A kosztem 18,4 mln zł brutto wyremontowała i przebudowała firma Skanska.
W czasie przebudowy miejsca w terminalu A, które nie były objęte pracami remontowymi, czyli strefa handlowo-usługowo-gastronomiczna w części ogólnodostępnej na parterze oraz ambulatorium, funkcjonowały bez zmian. Władze lotniska na czas remontu wybrały miesiące jesienne i zimowe, kiedy ruch jest mniejszy. Można było przeprowadzić prace bez większych komplikacji dla pasażerów przed rozpoczęciem sezonu czarterowego.
To kolejna nowa lub odnowiona infrastruktura oddawana w ostatnim czasie na katowickim lotnisku. Pod koniec maja br. oficjalnie oddano tam budowany od grudnia 2014 r. nowy terminal cargo.
Obecnie na lotnisku nadal trwają inwestycje związane z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego lotniska do II kategorii operacji lotniczych.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wybiera wykonawcę budowy w Porcie Lotniczym Katowice nowej wieży kontroli ruchu lotniczego; być może prace zaczną się jeszcze w br. Spółka Chopin Airport Development na podstawie umowy franczyzowej z Marriott International przygotowuje natomiast budowę hotelu pod marką Moxy.
Port Lotniczy Katowice jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2015 r. odprawiono tam 3,07 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z lotniska po raz pierwszy obsłużą ponad 100 kierunków regularnych i czarterowych (w tym kilka nowości). Władze portu spodziewają się, że 2016 r. zamkną liczbą ok. 3,3 mln odprawionych pasażerów.
Od początku roku do końca maja br. katowickie lotnisko obsłużyło ponad 970,5 tys. podróżnych. To o 68 tys. więcej (7,5 proc.), niż w okresie od stycznia do końca maja 2015 r.
Komentarze