MON: trzy załogi Gulfstreama gotowe do lotów HEAD
Trzy załogi lotów samolotów dyspozycyjnych Gulfstream G550 spełniają warunki wykonywania lotów z osobami na najwyższych stanowiskach w państwie – poinformowało w środę MON.
"Jednym z wymogów do wykonywania lotów o statusie HEAD jest nalot na danym typie statku powietrznego, który dla dowódcy załogi wynosi 250 godzin, a dla drugiego pilota 150 godzin. Obecnie trzy załogi samolotów G550 spełniają ten warunek" – poinformował PAP resort obrony. Wiadomość o zakończeniu szkoleń trzech załóg podało w środę radio RMF FM.
Status HEAD nadaje się lotom z prezydentem RP, marszałkiem Sejmu, marszałkiem Senatu i premierem.
Umowę o dostawie dwóch 16-miejscowych transatlantyckich samolotów dla VIP podpisano w listopadzie 2016 r. Wartość kontraktu, podpisanego w listopadzie 2016 r., wyniosła ok. 440,5 mln zł netto, a z podatkiem ponad 538 mln zł. Maszyny zostały dostarczone w czerwcu i lipcu ubiegłego roku. Do każdej z nich MON przewidziało przeszkolenie trzech załóg – łącznie 18 osób.
O wymogach stawianych załogom i o tym, że wkrótce nowe samoloty będę mogły przewozić pasażerów – ale bez statusu HEAD – resort informował w listopadzie ub. r. Załogi szkoliły się najpierw na symulatorach w USA, następnie z załogami fabrycznymi firmy Gulfstream, by później kontynuować szkolenie w kraju.
MON zakupiło także trzy średniej wielkości samoloty Boeing 737-800NG w wersji BBJ2 (Boeing Business Jet). Pierwszy z nich wylądował w Warszawie w listopadzie ub. r. Wnętrze samolotu wymaga przebudowy z seryjnej konfiguracji pasażerskiej do wariantu VIP. Kolejne dwa samoloty tego typu mają zostać dostarczone w 2020. r.
Jak podało w środę MON, "trwa intensywne szkolenie załóg" samolotów B737 tak by i one spełniały wymagania lotów z osobami na najwyższych stanowiskach w państwie.
Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego wojsko wykonywało przeloty z VIP śmigłowcami należącymi do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, która zastąpiła specpułk, oraz samolotami transportowymi, wykorzystywanymi m.in. w rejonach, dokąd niemożliwe są loty cywilne. Transport na większe odległości odbywa się czarterowanymi od PLL LOT samolotami pasażerskimi. Osoby pełniące najwyższe funkcje, w tym prezydent RP, korzystają też z połączeń rejsowych.
Komentarze