Lotnisko Katowice lepiej dostępne przy ograniczonej widzialności
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice wdrożył nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym samoloty będą mogły startować i lądować przy gorszej niż dotąd widzialności.
"Z perspektywy pasażerów wprowadzenie nowych procedur oznacza, że w sezonie jesienno-zimowym niezwykle rzadko będą zdarzały się sytuacje, w których samoloty będą przekierowywane na inne lotniska w związku z ograniczoną widzialnością w Pyrzowicach" – poinformował we wtorek prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
"Z kolei liniom lotniczym nowe procedury dają jeszcze większą pewność, że pogoda nie będzie przyczyną nieregularności, a przecież każdy przekierowany rejs to dodatkowe koszty oraz problemy z utrzymaniem punktualności kolejnych lotów" – dodał prezes.
Nowe procedury wprowadzają nie tylko nowe minima dla lądowań, ale także dla startów. To istotne z perspektywy przewoźników, którzy w Pyrzowicach mają bazę dla swoich samolotów. Znaczna część tych maszyn w pierwsze rejsy w ciągu dnia startuje około szóstej rano. To pora, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zdarzały się warunki uniemożliwiające punktualne starty. Dzięki nowym procedurom i naszej infrastrukturze ograniczona widzialność, poza sporadycznymi przypadkami, nie powinna już być przeszkodą do startu.
Do tej pory w przypadku lądowań opartych o system ILS (Instrument Landing System) w Katowice Airport obowiązywała pierwsza kategoria operacji lotniczych, która umożliwiała lądowania, gdy widzialność wzdłuż drogi startowej była nie mniejsza niż 550 m, a pułap chmur był nie niżej niż 60 m. Obecnie dostępna jest procedura dla drugiej kategorii operacji lotniczych, kiedy można lądować przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i pułapie chmur nie niższym niż 30 m.
Z kolei w procedurze LVTO (Low Visibility Take Off – LVTO), która dotyczy startów przy ograniczonej widzialności wzdłuż drogi startowej, dotychczas zakładano, że mogą się one odbywać, gdy jest ona nie mniejsza niż 350 m. Zapisy nowej procedury LVTO umożliwiają starty przy prawie trzykrotnie gorszej widzialności – gdy będzie nie mniejsza niż 125 m.
Nowe procedury zostały przygotowane przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze i Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz zatwierdzone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ich wdrożenie było możliwe m.in. dzięki rozbudowie i modernizacji infrastruktury podkatowickiego lotniska. Jej kluczowym elementem jest oddana do użytku w maju zeszłego roku nowa droga startowa, która dysponuje odpowiednio rozbudowanym systemem pomocy nawigacyjnych tj. ILS oraz oświetlenia nawigacyjnego. Stara, zamknięta w maju 2015 r., droga startowa wyposażona była w ok. 300 świateł nawigacyjnych; nowa ma ich prawie 1,1 tys.
Pracę oświetlenia nawigacyjnego zabezpiecza system zasilania awaryjnego. W przypadku przełączania pomiędzy zasilaniem podstawowym a rezerwowym nie ma ani chwili przerwy, co w praktyce gwarantuje ciągłość zasilania dla urządzeń nawigacyjnych. Jest to jeden z wymogów dla drugiej kategorii operacji lotniczych.
Lotnisko Katowice jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo. Przewoźnicy oferują z Pyrzowic ponad sto tras regularnych i czarterowych. W ofercie połączeń regularnych są nowe kierunki, jak Teneryfa, Dubaj, Lanzarote, Lizbona, Malta, Reykjavik i Katania. Nowości w siatce połączeń czarterowych to Wyspy Zielonego Przylądka, Oman a także znane i popularne Zanzibar, Dominikana, czy też Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Komentarze