Boeing zaczął instalować nowe akumulatory w Dreamlinerach
Eksploatację 50 przekazanych dotąd użytkownikom Boeingów 787 wstrzymano bezterminowo 16 stycznia po incydentach z dwoma samolotami tego typu - w jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim - ich dymienie. Przestały wtedy latać również dwa Dreamlinery będące w posiadaniu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Przedstawiony przez Boeinga plan naprawy sytuacji uzyskał w piątek zgodę amerykańskiego Federalnego Zarządu Lotnictwa (FAA). Plan przewiduje wyposażenie litowych akumulatorów jonowych w stalową obudowę ognioodporną, nowe urządzenia do ich ładowania oraz system wentylacyjny, automatycznie usuwający na zewnątrz samolotu dym i toksyczne opary.
Modyfikacje wprowadzi się najpierw w pięciu samolotach japońskich linii All Nippon Airways (ANA), które zainaugurowały komercyjną eksploatację Dreamlinerów. Do nadzorowania prac adaptacyjnych Boeing wysłał w różne regiony świata dziesięć zespołów, z których każdy liczy po około 30 inżynierów. Koncern twierdzi, że na przebudowę każdego samolotu potrzeba około pięć dni.
Jako największy użytkownik Boeingów 787 ANA ma ich 17 sztuk, wyprzedzając konkurencyjne japońskie towarzystwo Japan Airlines z siedmioma egzemplarzami oraz United Airlines i Air India, mające po sześć Dreamlinerów.
ANA planuje przeprowadzenie w ciągu maja od 100 do 200 lotów próbnych, zanim w czerwcu wznowi rejsy pasażerskie.
Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz poinformował w poniedziałek, że najpierw przebudowywane będą samoloty tych linii, które odebrały Dreamlinery jako pierwsze. "Nasze samoloty będą naprawiane jako ostatnie. Przewidujemy, że może do tego dojść w połowie maja. Oba nasze Dreamlinery polecą do stolicy Etiopii i tam zostaną zmodyfikowane ich akumulatory" - dodał.
Przedstawiciel mających cztery Boeingi 787 etiopskich linii Ethiopian Airlines powiedział, że wznowienie lotów tych maszyn to kwestia dni. (PAP)
dmi/ap/drag/
Komentarze