Przejdź do treści
B787 należący do linii Qatar, fot. youtube
Źródło artykułu

Linie Qatar Airways zwalniają starszych pilotów

W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami redukcji etatów pilotów przeprowadzonej przez większość przewoźników z Bliskiego Wschodu. Ten trend jest teraz kontynuowany, ponieważ kolejna ich pula żegna się z liniami Qatar Airways.

Zgodnie z zaproponowanymi warunkami, wytypowane osoby otrzymują 90-dniowe wynagrodzenie zamiast okresu wypowiedzenia. Ponieważ zwykle przebywają one w Katarze na wizach pracowniczych to muszą opuścić ten kraj w ciągu kilku tygodni, chyba że uda im się uzyskać inną wizę.

Chociaż redukcje nie są niespodzianką, to niefortunny jest sposób, w jaki przewoźnik go przeprowadza zwalniając m.in. pilotów powyżej 60 roku życia oraz kapitanów, którzy pracują w liniach lotniczych od ponad 10 lat.

Działanie to jest zbliżone do tego, które przyjęło Qatar Airways w stosunku do personelu pokładowego. W tym przypadku redukcje obejmowały głównie osoby z ponad 15 letnim stażem. W przypadku linii lotniczych, gdzie istnieją związki zawodowe, zwolnienia zazwyczaj byłyby dokonywane uwzględniając staż pracy, co pod wieloma względami jest sprawiedliwe, ponieważ odzwierciedla lojalność wobec pracodawcy.

Qatar Airways stosuje podejście, które minimalizuje koszty, lekceważąc jakąkolwiek lojalność wobec firmy:

  • Redukcje obejmują osoby, które ukończyły 60 lat, ponieważ realistycznie rzecz biorąc, i tak w ciągu kilku lat będą one musiały przejść na emeryturę, więc nie ma powodu, aby utrzymywać ich w okresie zmniejszonego popytu na podróże lotnicze
  • Zwalniając niektórych starszych kapitanów (zamiast młodszych), linia lotnicza oszczędza pieniądze, ponieważ zarabiają oni znacznie więcej
  • Zwalniając pilotów z uprawnieniami na dany typ może zminimalizować konieczność ponownego przeszkolenia pilotów, którzy mogą być zmuszeni do przeniesienia się na inne samoloty

Przewoźnicy z Zatoki Perskiej oferują pilotom z całego świata wysokie pensje i możliwość pilotowania nowoczesnych odrzutowców pasażerskich. Przynajmniej tak właśnie jest w czasach koniunktury. Ale gdy ona się załamie, pilot może zostać zwolniony i zmuszony do opuszczenia kraju w ciągu kilku tygodni. Bez związków zawodowych linia lotnicza może zwolnić pilotów w dowolny sposób.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony