Chiński Y-20 wchodzi do służby
15 czerwca 2016 r., chińskie siły powietrzne (People’s Liberation Army Air Force – PLAA) rozpoczęły eksploatację pierwszego ciężkiego transportowca Y-20. Tym samym, Chiny dołączyły do Stanów Zjednoczonych i Rosji, jako krajów, które są w stanie zaprojektować i zbudować własny strategiczny samolot transportowy.
Y-20 został skonstruowany przez Xian Aircraft Corporation i jest obecnie największą produkowaną konstrukcją tego typu - większą od rosyjskiego Iła-76, ale mniejszą od amerykańskiego C-17A Globemaster, którego jednak ostatni egzemplarz został zmontowany w 2015 r. Z maksymalną masą startową 200 ton, Y-20 może przewozić do 66 ton ładunku na odległość prawie 8000 km. Płatowiec transportowca został skonstruowany w sposób umożliwiający dostosowanie go do pełnienia funkcji cysterny powietrznej lub samolotu wczesnego ostrzegania AWACS.
Pierwszy prototyp Y-20 oblatano w grudniu 2012 roku i następnie wraz z kolejnymi czterema egzemplarzami uczestniczył on w programie testów w powietrzu, który zakończył się w lutym 2016 r. Napęd samolotu zapewniają cztery silniki D-30KP2 produkcji rosyjskiej, ale ok. 2020 r. mają być one zastąpione przez chińskie WS-20, które według obecnych założeń, zwiększą zasięg statku powietrznego oraz możliwości jego krótkiego startu.
Obecnie siły powietrzne Państwa Środka otrzymały już kilka Y-20, które stacjonują w bazie w Qionglai, w prowincji Syczuan.
Komentarze