Przejdź do treści
X-59 NASA w hali montażowej (fot. Lockheed Martin)
Źródło artykułu

Dalsze postępy projektu NASA X-59

Zespół NASA i Lockheed Martin opracowujący technologię X-59 Quiet SuperSonic (QueSST) usunął spod konstrukcji system zewnętrznych podpór. Kolejnym krokiem jest udowodnienie, że samolot badawczy jest gotowy do ostatecznego montażu.

Zespół poczynił znaczne postępy w montażu X-59 QueSST, a pod koniec października wyciągnął spod samolotu podpory, które zapewniają prawidłowe umieszczenie wszystkich elementów konstrukcyjnych podczas całego procesu produkcyjnego.

„Odsunięcie urządzenia jest całkiem proste” – powiedział David Richwine, zastępca kierownika projektu ds. technologii w NASA X-59. „Dalsze prace przygotowawcze są bardziej czasochłonne”.

Większość przygotowań do budowy X-59 obejmowała ponad dziesięcioletnie badania nad cichą technologią naddźwiękową, a założenia NASA mają na celu wykorzystanie całej nauki i technologii opracowanej w ramach tego projektu.

Dla Richwine oglądanie konstrukcji samolotu jest czymś osobistym.

„Przez ostatnie 15 lat pracuję nad technologią naddźwiękową i poprzednikiem tej koncepcji” – powiedział Richwine. „Mam tyle emocjonalnego przywiązania, ponieważ poświęciłem tak wiele lat na tę misję”.

Pierwsze prace X-59 NASA rozpoczęły się w 2018 roku w zakładzie Lockheed Martin's Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. X-59 będzie latał w ramach misji zbierania danych o cichym locie naddźwiękowym i reakcjach opinii publicznej na naddźwiękowe gromy dźwiękowe. Samolot jest ukształtowany w sposób, który redukuje grzmot typowy dla samolotów naddźwiękowych do cichego uderzenia dźwiękowego. Ustalenia misji zostaną przesłane do organów regulacyjnych, aby pomóc w stworzeniu nowych zasad dotyczących ograniczeń prędkości w lotach naddźwiękowych nad lądem.

Teraz, gdy X-59 jest wolny od podpór, przejdzie do końcowej fazy montażu, w tym do pierwszego uruchomienia silników w celu przetestowania jego systemów wewnętrznych. Po ich zakończeniu, X-59 zostanie wysłany do zakładów Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie, gdzie zostaną przeprowadzone testy strukturalne. Pierwszy lot X-59 zaplanowany jest na 2022 r.


Widok X-59 wspieranego przez podpory naziemne w ramach przygotowań do montażu podwozia i innego sprzętu wymaganego do testów strukturalnych (fot. Lockheed Martin)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony