Przejdź do treści
Ilustracja zaawansowanego samolotu poddźwiękowego ze zelektryfikowanym układem napędowym samolotu (fot. NASA)
Źródło artykułu

Działania NASA w celu zmniejszenia emisji lotniczych i ożywienia gospodarki USA

NASA poszukuje propozycji demonstratorów zintegrowanych układów napędowych dla samolotów poddźwiękowych. Termin składania wniosków w tym przetargu upływa 20 kwietnia bieżącego roku..

Demonstratorzy pomogą w szybkim dojrzewaniu i transformacji zintegrowanych technologii zelektryfikowanego napędu samolotów (EAP) i powiązanych systemów wizyjnych EAP w celu wprowadzenia ich do globalnej floty do 2035 r. Zintegrowane koncepcje EAP szybko wyłaniają się jako potencjalnie transformacyjne rozwiązania, które znacznie poprawią zrównoważenie środowiskowe następnej generacji poddźwiękowych konstrukcji. Systemy elektryczne EAP są opracowywane w celu zastąpienia lub wzmocnienia układów napędowych samolotów spalających paliwo, analogicznie do tego, jak silniki elektryczne lub hybrydowe są wykorzystywane w samochodach.

„Publikacja tego zapytania ofertowego stanowi ważny kolejny krok w partnerstwie NASA z przemysłem w celu dalszego dojrzewania krytycznych technologii EAP poprzez demonstrację zintegrowanych układów napędowych podczas lotu” – powiedział Lee Noble, dyrektor programu Integrated Aviation System w NASA. „Te demonstracje lotów mają duże zastosowanie w zrównoważonych i wysoce wydajnych układach napędowych samolotów, które ułatwią utrzymanie konkurencyjności Stanów Zjednoczonych przez kolejną generację komercyjnych samolotów transportowych”.

Pomimo partnerstwa z przemysłem amerykańskim, NASA zamierza przyspieszyć prace nad opracowaniem zintegrowanego układu napędowego, a także zidentyfikować i wyeliminować luki w przepisach i standardach oraz pozyskać niezbędne dane z testów naziemnych i lotów, aby ulepszyć odpowiednie narzędzia do projektowania i modelowania do przyszłych produktów lotniczych z systemem EAP.

Badania NASA i przemysłu wykazały, że koncepcje EAP mogą zmniejszyć zużycie energii, emisję dwutlenku węgla i tlenku azotu oraz bezpośrednie koszty operacyjne, co przyniesie korzyści zarówno społeczeństwu, jak i operatorom linii lotniczych. NASA i jej partnerzy branżowi, jako cele możliwości dla tej technologii zidentyfikowali samoloty turbośmigłowe i regionalne wąskokadłubowe odrzutowce obsługujące krótkie połączenia.

Aby urzeczywistnić obietnicę korzyści wynikających z EAP, Dyrekcja Misji Badań Lotniczych NASA podjęła kluczowe zobowiązanie do zademonstrowania praktycznej integracji systemów EAP na poziomie pojazdu, wykorzystując zaawansowane systemy płatowców w celu ożywienia regionalnych i powstających mniejszych rynków oraz wzmocnienia rynku samolotów wąskokadłubowych. Projekt Electrified Powertrain Flight Demonstration bezpośrednio wspiera utrzymanie wiodącej pozycji USA w sektorze produkcji lotniczej, największego eksportera netto ze wszystkich amerykańskich sektorów produkcyjnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony