Przejdź do treści
Otwarcie nowej wystawy czasowej w Muzeum Wojska Polskiego (fot. muzeumwp.pl)
Źródło artykułu

Otwarto nową wystawę czasową w Muzeum Wojska Polskiego

29 września br. otwarto wystawę „W 75 rocznicę Bitwy o Anglię”. W uroczystości udział wzięli: Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Maciej Jankowski, ambasador Królestwa Wielkiej Brytanii w Polsce Robin Barnett, kombatanci Polskich Sił Zbrojnych, rodziny polskich pilotów biorących udział w Bitwie, Anna Maria Anders – córka generała Władysława Andersa, przedstawiciele korpusu dyplomatycznego, generałowie Wojska Polskiego, przedstawiciele Sił Zbrojnych, muzealnicy z wielu krajów Europy, bardzo licznie zaproszeni goście, dziennikarze prasy, radia i telewizji. W uroczystościach godnie prezentowały się poczty sztandarowe Stowarzyszenia Lotników Polskich oraz Zespołu Szkół im. Lotników Brytyjskich z miejscowości Żdżary. Honory domu pełnił dyrektor Muzeum Wojska Polskiego prof. Zbigniew Wawer wraz z zespołem naszego muzeum.

Od Bitwy o Anglię stoczonej latem i jesienią 1940 r. pomiędzy brytyjskim RAF a niemiecką Luftwaffe upływa w tym roku 75 lat. Pokrzyżowała ona Hitlerowi plany zajęcia Wielkiej Brytanii, ostatniego wolnego i demokratycznego państwa w tej części Europy. Dzięki temu zwycięstwu Brytyjczycy i ich sojusznicy mogli kontynuować walkę z Niemcami. W czerwcu 1944 r. z Wysp Brytyjskich mogła ruszyć wielka operacja desantowa aliantów w Normandii, która doprowadziła do wyzwolenia Europy Zachodniej i zakończenia wojny w maju 1945 r.

Wśród lotników brytyjskich i alianckich, którzy wtedy bronili Wielkiej Brytanii było 145 pilotów polskich, służących w dywizjonach myśliwskich RAF i w powstałych w tym czasie 302 Dywizjonie Myśliwskim „Poznańskim” oraz 303 Dywizjonie Myśliwskim „Warszawskim” im. Tadeusza Kościuszki.

Wystawa w Muzeum Wojska Polskiego jest jak dotąd pierwszą wystawą dotyczącą tego tematu otwartą w Polsce od zakończenia II wojny światowej. Pokazano na niej bogatą kolekcję umundurowania pilotów brytyjskich, polskich oraz lotników Luftwaffe. Można zobaczyć m.in. prezentowany po raz pierwszy publicznie mundur pierwszego dowódcy Dywizjonu 303. kpt. Zdzisława Krasnodębskiego oraz pamiątki po nim, mundury polskich asów lotniczych: Stanisława Skalskiego, Witolda Urbanowicza, Jana Falkowskiego. Po raz pierwszy w Polsce została zaprezentowana także bogata kolekcja umundurowania lotników Luftwaffe pochodząca ze zbiorów czołowych muzeów niemieckich. m.in. słynnego asa Adolfa Gallanda. Zobaczyć również można silnik zestrzelonego w czasie Bitwy o Anglię samolotu Messerschmitt Bf 110 oraz ogon Junkersa Ju 87.

Wystawa została przygotowana ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego, zbiorów muzeów polskich, muzeów niemieckich i ze zbiorów osób prywatnych. Komisarzem jest starszy kustosz Działu Historii Wojskowości MWP pan Wojciech Krajewski. Czynna będzie do końca stycznia 2016 r.


(fot. muzeumwp.pl)

Otwarcie wystawy poświęconej tej powietrznej kampanii z 1940 r. w Muzeum Wojska Polskiego zostało uświetnione jedynym w swoim rodzaju wydarzeniem – przelotem trzech historycznych samolotów nad siedzibą Muzeum. Organizacji tego przedsięwzięcia podjął się p. Jacek Mainka – wnuk Ryszarda Kwiatkowskiego, mechanika z Dywizjonu 303. Jego dziadek 75 lat temu przygotowywał do lotu samoloty Hawker Hurricane pilotowane przez takich asów jak Witold Urbanowicz, Mirosław Ferić czy Kazimierz Wunsche. Nad Muzeum Wojska Polskiego zaprezentowały się:

1. TIGER MOTH – egzemplarz  wyprodukowany w Morris Motors  w połowie    1940 r. i przekazany do RAF’u 16 września, pochodzi z czasów bitwy. „TIGER MOTH” był typem samolotu, na którym szkolili się wszyscy piloci Spitfirów i Hurricanów, w tym piloci polscy. Nawet ci, którzy walczyli w Kampanii Wrześniowej – musieli odbyć loty sprawdzające na tym typie, zanim usiedli za sterami skomplikowanych myśliwców i bombowców RAF’u.

2. TAYLORCRAFT AUSTER – Ten samolot  został  wyprodukowany  w Anglii w kwietniu 1944 roku i od razu trafił do jednostki bojowej – 659 Dywizjonu będącego częścią Pierwszej Armii Kanadyjski. Nieuzbrojony prowadził rozpoznanie i korygował ogień artylerii na pierwszej linii frontu. Od czerwca 1944 roku do maja 1945 „Auster” współpracował z różnymi jednostkami wojsk Sprzymierzonych, wspierał również żołnierzy 1. Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka.

3. SAMOLOT „CHIPMUNK” – został zaprojektowany w Kanadzie przez Polaka, inżyniera Jakimunka z przedwojennego PZL’u. Obecnie jest częścią latającego Muzeum Polskich Sił Powietrznych p. Jacka Mainki.

Zapraszamy do zwiedzania wystawy.

Więcej zdjęć na stronie: www.muzeumwp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony