Przejdź do treści
An-26 w trakcie montażu (fot. muzeumsp.pl)
Źródło artykułu

Nowe statki powietrzne dotarły do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Kolekcja Muzeum Sił Powietrznych wzbogaciła się o cztery samoloty przekazane przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie.

Dzięki pozytywnej decyzji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz życzliwości Komendanta Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, lotnicza kolekcja trafiła do Dęblina. Przekazane samoloty stanowiły element Poligonu pożarniczego, służyły do przeprowadzenia ćwiczeń w gaszeniu statków powietrznych oraz ewakuacji poszkodowanych z wypadków lotniczych. Obecnie szkoła wykorzystuje do szkolenia stalową makietę samolotu pasażerskiego.

Skomplikowana akcja demontażu w Częstochowie, transportu i montażu na miejscu w Dęblinie, trwała trzy tygodnie. Dużej pomocy logistycznej udzielili druhowie strażacy z CSPSP w Częstochowie oraz pracownicy i żołnierze 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Przedsięwzięcie było możliwe dzięki otrzymanej dotacji celowej z Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przekazane samoloty to An-26 o numerze bocznym 1603, Su-22M4 nb. 7819, TS-11 Iskra nb. 1224 oraz An-2.

An-26 w kodzie NATO „Curl” to samolot transportowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami AI-24T (każdy o mocy 2820 KM) mógł zabrać 40 skoczków spadochronowych lub 24 nosze z rannymi lub 5500 kg ładunku. Zrzut skoczków, bądź desantowanego ładunku odbywał się poprzez opuszczaną w locie rampę załadowczą. Samolot o nb. 1603 został zakupiony wraz z jedenastoma innymi maszynami tego typu w 1972 roku i trafił do 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach, następnie po rozformowaniu Pułku do utworzonej na tym samym lotnisku 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego. Samolot ten w latach 1986-1999 wyczarterowany był przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do  Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26, nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych.

Ostatni lot samolotu An-26 w polskich barwach wojskowych odbył się 16 stycznia 2009 roku.

Su-22M4 nb. 7819 trafił do Polski w 1985 roku, jako jedna z 11 maszyn 27 serii produkcyjnej. Przydzielony został do 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (wg. niektórych źródeł do 6 PLMB) następnie do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, gdzie latał do 20 stycznia 1999 roku, skąd po remoncie przekazany został do 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu. Po rozformowaniu Pułku samolot nadal operował z lotniska w Powidzu. Początkowo w 6 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego i w końcu 7 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego, gdzie zakończył służbę i został przekazany do CSPSP.

TS-11 Iskra to polskiej konstrukcji samolot szkolno-bojowy zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka (stąd litery inicjały TS w nazwie) Samolot o nb. 1224 to pochodząca z 1974 roku wersja szkolno-rozpoznawcza Iskra BisDF. Służył między innymi w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie, a swe ostatnie lata służby spędził w 58 Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie, skąd trafił do CSPSP.

Nie jest znana historia An-2, który mocno zdekompletowany i zniszczony również trafił do naszych zbiorów. Będzie on wykorzystany do tworzenia nowej strefy wypoczynku dla najmłodszych widzów odwiedzających dęblińskie muzeum.

Po pracach konserwatorskich i adaptacyjnych, częstochowska kolekcja lotnicza zostanie udostępniona do zwiedzania. Będzie można zajrzeć do wnętrza transportowego An-26 i zasiąść w kokpicie szkoleniowej Iskry.

W planie modernizacji części wystawy stałej zakładamy również budowę nowego wyjścia na ekspozycję plenerową, umożliwiającego wyjazd bezpośrednio na alejkę spacerową – zapowiadają pracownicy dęblińskiego Muzeum.

Następnym krokiem będą prace nad przygotowaniem nowej aranżacji wystawy plenerowej, gdzie pojawi się fragment betonowego pasa startowego oraz polowe „stojanki” dla samolotów. Zostaną również stworzone dioramy, prezentujące samoloty w różnych kontekstach i warunkach. – Prace zamierzamy zakończyć do końca roku. Mamy nadzieję, że epidemia koronawirusa nie spowoduje przestojów w zaplanowanych pracach – dodają.

Nie możemy się doczekać kiedy na nowo otworzymy drzwi Muzeum dla zwiedzających. Czekamy na naszych widzów! – już teraz zapraszają pracownicy Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

Więcej zdjęć z przyjęcia do Muzeum Sił Powietrznych samolotów przekazaneych przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie mozna zobaczyć na stronie www.muzeumsp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony