Grupa entuzjastów lotnictwa "Archeo" Łask odrestaurowała kolejny samolot

MiG-29 o numerze bocznym 4112 odrestaurowany - na lotnisku 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego (fot. muzeumsp.pl)

Dyrektor Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, na zaproszenie Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa "Grupy Archeo Łask", wziął udział w symbolicznym "oblocie" samolotu MiG-29 o numerze bocznym 4112.

18 czerwca 2021r.  na lotnisku 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego odbyła się podniosła uroczystość w której wzięli udział przedstawiciele dowództwa Polskich Sił Powietrznych: generał broni pil. Jan Śliwka (I Zastępca Dowódcy DGRSZ), gen dyw. pil Jacek Pszczoła (Inspektor Sił Powietrznych), dowódca 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego płk dypl. pil Krzysztof Stobiecki oraz dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil Mirosław Zima.

Wszystkich zgromadzonych przywitał dowódca 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego – płk pil. Tomasz Jatczak.

W prezentacji statku powietrznego  uczestniczyli: przedstawiciele firm: Renault, PPG Poland, ITWL, Saint-Gobain, Jaszpol Łódź –  fundatorzy kompleksowej renowacji samolotu, członkowie "Grupy Archeo Łask" oraz Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP z Łodzi. Matką chrzestną samolotu po renowacji była płk pil. Katarzyna Tomiak- Siemieniewicz "Witch", pierwsza kobieta pilot samolotów bojowych w Silach Powietrznych.

  

Jest to dwunasty samolot odrestaurowany przez Członków Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa Grupa "Archeo" Łask. Ostatnim, który na warsztacie Grupy Archeo z brzydkiego kaczątka przemienił się w pięknego łabędzia, był samolot Lim-2 numer boczny "708".

Skomplikowana, drobiazgowa i kosztowna renowacja MiGa-29 zajęła ponad dwa lata i wsparło ją wiele firm z którymi współpracuje "Grupa Archeo Łask".

Podczas spotkania zaproszeni goście otrzymali pamiątkowe tablice, dyrektor Paweł Pawłowski wręczył Prezesowi Piotrowi Politowi okolicznościowy list gratulacyjny ze słowami uznania za zaangażowanie Stowarzyszenia w opiekę i renowację statków powietrznych z kolekcji Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

  

Samolot MiG-29A nr seryjny 2960525118 został dostarczony lotnictwu wojskowemu Niemieckiej Republiki Demokratycznej w lutym 1988 roku razem z 19 samolotami w wersji bojowej i czterema szkolno-bojowymi. Dostawy nowych myśliwców dla NAL NRD producent realizował przez cały 1988 rok (rozpoczęły się w lutym a zakończyły w grudniu). W czasie służby w lotnictwie NRD maszyna otrzymała numer burtowy "669". Po zjednoczeniu Niemiec wszystkie samoloty zostały wcielone do Luftwaffe z nowymi numerami taktycznymi. Ex enerdowski "669" otrzymał numer burtowy "29+08". MiG-29G n/b "29+08" został dostarczony do WZL nr 2 w Bydgoszczy w kwietniu 2004 roku i otrzymał polskie znaki oraz n/b "4112". Choć maszyna otrzymała biało-czerwone szachownice oraz numer taktyczny nie wykonała ani jednego lotu, a do Dęblina trafiła drogą kołową. Samolotu nie wcielono do eskadry w Malborku, ze względu na znaczne zużycie płatowca i został  przeznaczony na pomoc naukową. Zanim samolot trafił do Łasku przez cztery lata służył do szkolenia inżynierów.

MiG-29A został przetransportowany z 1.OSL Dęblin, gdzie służył jako pomoc naukowa w lipcu 2009 roku. Już na terenie lotniska w Łasku został wyposażony w silniki, które podczas pobytu w szkole były zdemontowane.

Stowarzyszenie Entuzjastów Lotnictwa "Grupa Archeo Łask" – zostało zarejestrowane w dniu 02.08.2011 r. Jego członkowie są pracownikami wojska zarówno czynnymi zawodowo, jak i rezerwy oraz miłośnikami i sympatykami lotnictwa. Grupa pasjonatów ma na celu kultywowanie tradycji lotniczych poprzez zachowanie w stanie wystawowym samolotów z "biało-czerwoną szachownicą", które zostały wycofane z eksploatacji w Siłach Powietrznych RP.

Źródło: Muzeum Sił Powietrznych
comments powered by Disqus