Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Mil Mi-8

W dniu 18 października 2020 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o radzieckim śmigłowcu wielozadaniowym opracowanym na przełomie lat 50- i 60-tych XX wieku. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i konstrukcję tego bardzo udanego śmigłowca.

Mi-8 to średni śmigłowiec transportowy napędzany dwoma silnikami turbowałowymi, opracowany na początku lat 60. w biurze konstrukcyjnym Mila w ZSRR jako następca tłokowego Mi-4. Pierwszy prototyp, napędzany jednym silnikiem oblatano w 1961 r. Kolejny prototyp, napędzany dwoma silnikami TW-2 oblatano w 1962 r. Mi-8 stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych na świecie śmigłowców transportowych. Powstało wiele wersji: transportowa, pasażerska, salonka, ratownicza i wersje specjalistyczne, jak np. latające stanowisko dowodzenia. Dzięki wielu udoskonaleniom napędu i płatowca jest dalej w użyciu w wielu krajach w tym też i w Polsce. Mi-8 zapisał się też w historii wizyt papieża Jana Pawła II w naszym kraju.

Wyprodukowano ponad 9000 egzemplarzy i produkcja wersji rozwojowych trwa do dziś. W oparciu o konstrukcję Mi-8 powstał też śmigłowiec-amfibia Mi-14. W kodzie NATO Mi-8 nosi nazwę Hip.

W 1976 r. opracowano wersję rozwojową Mi-17 (w Rosji oznaczonej Mi-8M), napędzaną silnikami TW-3 o większej mocy, co zwiększa możliwości operacyjne śmigłowca w terenach górskich i w warunkach klimatu gorącego, co zostało przez armię ZSRR wykorzystane w wojnie w Afganistanie.

W polskim lotnictwie wojskowym śmigłowce Mi-8 w wersjach transportowej, pasażerskiej, salon i ratowniczej są wykorzystywane od 1968 r., a Mi-17 od 1987 r. Trzy Mi-8 są też eksploatowane przez lotnictwo Policji.


Wnętrze papieskiego śmigłowca Mi-8 (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Dzięki wielu udoskonaleniom jest dalej w użyciu w wielu krajach w tym też i w Polsce. Mi-8 zapisał się też w historii wizyt papieża Jana Pawła II w naszym kraju. Zapraszamy też do oglądnięcia Mi-8, uczestnika pielgrzymek papieskich w Polsce, znajdującego się w zbiorach Muzeum.

Egzemplarz muzealny Mi-8 w wersji pasażerskiej VIP numer seryjny 10620, numer boczny 620 został wyprodukowany w Kazańskich Zakładach Śmigłowcowych w 1973 r. Służył w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Był jednym z Mi-8 pułku, które obsługiwały wizyty papieża Jana Pawła II w Polsce. Śmigłowiec został przekazany do zbiorów Muzeum w grudniu 2009 r.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony