Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Ił-10

W dniu 6 grudnia 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o rosyjskim samolocie szturmowym Ił-10, następcy sławnego Ił-2 z II wojny światowej. Poznamy historię jego powstania oraz konstrukcję.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.


Ił-10 – radziecki samolot szturmowy został skonstruowany pod koniec II wojny światowej w biurze konstrukcyjnym Iliuszyna. Budowany był także na licencji w Czechosłowacji jako Avia B-33.

Na wiosnę 1944 roku prototypowy samolot został oblatany i w czerwcu przeszedł z sukcesem próby państwowe. W wyniku prób porównawczych, Ił-10 uznany został za najlepszy i wybrany jako nowy samolot szturmowy, mimo że według części opinii, Su-6 był bardziej udanym i nowoczesnym samolotem, o porównywalnych osiągach, ale lepszym uzbrojeniu. Istotną zaletą Ił-10 było jednak również jego pokrewieństwo z produkowanym już Ił-2, ułatwiające opanowanie technologii produkcji i obsługi.

Do służby Ił-10 wszedł w ostatnich miesiącach wojny i na większą skalę użyto go przeciwko wojskom japońskim.


Ił-10 w Muzeum Wojska Polskiego (fot. Halibutt - Wikimedia Commons)

Po wojnie, do początku lat 50., Ił-10 był podstawowym samolotem szturmowym lotnictwa radzieckiego. Samoloty te wycofano w 1956, przekreślając również wówczas prace nad dalszymi konstrukcjami odrzutowych opancerzonych samolotów szturmowych. Ił-10, także w wersji licencyjnej B-33, stał się też w latach 50. podstawowym samolotem szturmowym państw Układu Warszawskiego. W Polsce używano od lutego 1949 roku 120 Ił-10 (w tym 24 UIł-10).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony