Z serii "Spotkania przy samolocie": Grumman Avenger

Grumman TBF Avenger (fot. USN/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

W dniu 24 marca 2019 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pokładowym samolocie bombowo-torpedowym firmy Grumman z II wojny, używanym również do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych – Grumman TBF Avenger.

Firma Grumman była, przez wiele lat, dostawcą doskonałych samolotów bojowych dla marynarki USA. Grumman TBF Avenger powstał w 1940 roku. Samolot został zaprojektowany przez Leroya Grummana w Iron Works dla amerykańskiej marynarki wojennej jako następca niespełniającego wymagań ówczesnego pola walki TBD Devastator. Prototyp otrzymał oznaczenia XTBF-1. Jego pierwszy lot odbył się 1 sierpnia 1941 roku – już po podpisaniu kontraktu na dostawę pierwszych 286 maszyn.

TBF Avenger był jednosilnikowym średniopłatem o konstrukcji metalowej z trzyosobową załogą, zdolnym do zrzutu późniejszych wersji torpedy Mark 13 z wysokości 800 stóp (244 metrów) przy prędkości 270 węzłów.

Pierwszy TBF-1 pojawił się w styczniu 1942 roku i został przydzielony do VT-8 lotniskowca USS „Hornet” (CV-8), który otrzymał pierwsze maszyny w maju tego samego roku. Debiut bojowy maszyny miał miejsce 4 czerwca 1942 roku, w pierwszym dniu bitwy pod Midway, po czym w szybkim tempie zastępując Devastatory, Avengery stały się standardowym samolotem torpedowym amerykańskiego lotnictwa pokładowego w czasie wojny na Pacyfiku.

Avenger był pierwszym bombowcem torpedowym zaprojektowanym w zakładach Grummana, był największym jednosilnikowym pokładowym samolotem z okresu drugiej wojny światowej i był pierwszym samolotem, w którym zastosowano mechanizm składania skrzydeł (zaprojektowany przez Grummana), drugim samolotem z tym samym mechanizmem był inny projekt Grummana, myśliwiec Hellcat.

TBF Avenger wyprodukowany był w ilości ok. 9800 maszyn. Używany był w kilku krajach do początku lat 60-tych XX wieku.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus