Z serii "Spotkania przy samolocie": Fieseler Fi 103 – popularnie zwany V-1

Fieseler Fi 103, lepiej znany jako V-1 (fot. Ad Meskens (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)

W dniu 5 grudnia 2021 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszym w historii techniki wojskowej, niemieckim seryjnym samosterującym samolocie-pocisku, praprzodku współczesnych pocisków manewrujących. Pocisk nosił oficjalną nazwę Fi 103 ale do historii wszedł pod nazwą propagandową V1. Ta konstrukcja była zapowiedzią nowego rodzaju broni używanej do ataku z powietrza. Charakteryzowała ją prosta konstrukcja, tani i mało skomplikowany napęd oraz pomysłowy system kierowania. Uczestnicy spotkania poznają historię rozwoju i konstrukcję tego bardzo interesującego samolotu-pocisku.

Ta broń powstała i była rozwijana w Niemczech w okresie II wojny. Była zapowiedzią kolejnej rewolucji w lotniczych systemach uzbrojenia. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania tej broni, jej konstrukcję, napęd i sposób kierowania.

Prace nad bronią V1, którą nazwano później Fieseler Fi-103, prowadzone były już pod koniec lat trzydziestych. Prace nad projektem prowadził Fritz Gosslau. W pocisku manewrującym V-1 zamierzano wykorzystać nowe silniki pulsacyjne. Prace posuwały się dość szybko, co prawdopodobnie spowodowane było naciskiem "sponsora", czyli Ministerstwa Lotnictwa. W połowie 1942 roku przedstawiono projekt do oceny.


Przekrój V1 (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Prace nad Fi-103 prowadzone były w Peenemünde. Próby startowania pocisku wykonywano w wielu wariantach, również przy użyciu samolotu, a jedna z koncepcji zakładała kierowanie V-1 przez pilota (wersja Reichenberg). Najlepszym rozwiązaniem okazał się start ze specjalnej wyrzutni-katapulty.

Pierwsze próby pocisków V-1 przeprowadzono na poligonie w Peenemünde w 1942 roku. W 1943 roku na północnym wybrzeżu Francji Niemcy wybudowali wyrzutnie pocisków V-1 oraz zespoły schronów służących do magazynowania pocisków. Nalot na Peenemünde, dokonany przez RAF w sierpniu 1943 roku, opóźnił bojowe użycie pocisków V-1.


Żołnierze przygotowują V1 do odpalenia
(fot. Bundesarchiv, Bild 146-1973-029A-24A/Lysiak/CC-BY-SA 3.0/Wikimedia Commons)

Pierwsze bombardowanie pociskami V-1 przeprowadzone zostało w nocy z 13 na 14 czerwca 1944 roku. Z dobrze zamaskowanych wyrzutni odpalono 10 pocisków w kierunku Londynu, z czego tylko 4 dotarły do Wysp Brytyjskich. 15 czerwca na krótko przed północą z 55 wyrzutni wystrzelono do południa 16 czerwca ok. 100 pocisków V-1. 18 czerwca już 500.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus