Z serii "Spotkania przy samolocie": De Havilland Vampire
W dniu 13 października 2024 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o brytyjskim jednosilnikowym myśliwcem odrzutowym De Havilland Vampire opracowanym w czasie II wojny światowej i wprowadzonym na uzbrojenie pod jej koniec. Samolot charakteryzował się bardzo ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Jego konstrukcja była po wojnie rozwijana dzięki ulepszeniom aerodynamicznym i coraz lepszym silnikom turboodrzutowym. Powstało kilka wersji tego samolotu o różnym przeznaczeniu, sprzedawanych do wielu krajów, w których rozpoczął erę napędu odrzutowego. W niektórych krajach był też produkowany na licencji. Był drugim, po myśliwcu Gloster Meteor, brytyjskim odrzutowcem. Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego oryginalnego odrzutowca – jednego z pierwszych myśliwskich odrzutowców, pierwszego z serii dwuogonowych myśliwców De Havillanda.
De Havilland DH.100 Vampire był drugim po Gloster Meteorze brytyjskim myśliwcem odrzutowym. Prototyp oblatano we wrześniu 1943 r., ale do służby wszedł już po zakończeniu II wojny światowej. Powstało kilka wersji, z których najważniejszą był Vampire FB.5, wyprodukowany w liczbie 888 egzemplarzy od 1948 r., przystosowany do atakowania celów naziemnych.
FB.5 i wariant pokrewny FB.50 były eksportowane do Nowej Zelandii, RPA, Francji, Indii, Finlandii, Iraku i innych krajów. Szwajcaria podjęła produkcję licencyjną kolejnej wersji FB.6 w zakładach F+W w Emmen. Był to pierwszy samolot odrzutowy w służbie Szwajcarskich Sił Powietrznych. Vampire’y były produkowane na licencji również w Australii, we Francji jako Mistral i w Indiach.
Vampire był jednym z najbardziej rozpowszechnionych na świecie samolotów bojowych okresu początków napędu odrzutowego i pierwszym z serii dwuogonowych myśliwców de Havillanda – kolejnymi były Venom i Sea ixen.
Egzemplarz muzealny został wyprodukowany na licencji w Szwajcarii i należał do Szwajcarskich Sił Powietrznych.
Komentarze