Przejdź do treści
Antonow An-26 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Antonow An-26

W dniu 4 października 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o samolocie transportowym An-26 bliskiego i średniego zasięgu, o jego historii i konstrukcji. An-26 zapisał się w historii lotnictwa jako bardzo udana konstrukcja, stosowany był w lotnictwie wielu krajów, w tym i Polski.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.


Podstawowy średni samolot transportowy polskiego lotnictwa od 1972 do 2009.

An-26 to średni samolot transportowy napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi, opracowany w biurze konstrukcyjnym Antonowa w ZSRR w oparciu o konstrukcję samolotu pasażerskiego An-24. Prototyp oblatano w 1969 r. Samolot może zabrać 5500 kg ładunku, 30 skoczków spadochronowych lub 24 nosze. Załoga składa się z 2 pilotów, nawigatora, mechanika pokładowego i radiooperatora.


(fot. muzeumlotnictwa.pl)

Z tyłu kadłuba znajduje się otwierana rampa opuszczana do załadunku i zrzutów. Możliwe jest przewożenie i desantowanie pojazdów, np. samochodów terenowych UAZ. W gondoli prawego silnika zamontowany jest dodatkowy silnik odrzutowy RU-19A o ciągu 7,85 kN służący do wspomagania startu z dużym obciążeniem z wysoko położonych lotnisk i jako pomocnicza jednostka napędowa.


(fot. muzeumlotnictwa.pl)

W 1972 r. polskie lotnictwo wojskowe zakupiło 12 samolotów An-26. Były eksploatowane przez 13. Pułk, a następnie 13. Eskadrę Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach do początku 2009 r. Są też używane w lotnictwie cywilnym do przewozu ładunków. Wyprodukowano 1410 egzemplarzy, które trafiły do eksploatacji w 27 krajach.


(fot. muzeumlotnictwa.pl)

Dane techniczne:
Rozpiętość - 29,2 m
Długość - 23,8 m
Masa startowa - 24.000 kg
Maksymalna prędkość - 540 km/h
Pułap - 7500 m
Zasięg - 2700 km
Silnik - dwa silniki turbośmigłowe AI-24WT o mocy 2820 KM i pomocniczy silnik RU-19A-300 o ciągu 8,8 kN


Przeczytaj również:
Samolot z duszą na wystawie w MLP w Krakowie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony