Przejdź do treści
Wystawa "Wodnosamolot CANT Z.506B w Polsce. Historia jednego samolotu" (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Wystawa "Wodnosamolot CANT Z.506B w Polsce. Historia jednego samolotu"

30 czerwca br., w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie została otwarta wystawa prezentująca historię włoskiego wodnosamolotu CANT Z.506B Airone, zakupionego w 1939 r. dla polskiego lotnictwa morskiego.

CANT Z.506 – włoski wodnosamolot pasażerski, bombowy i rozpoznawczy – został zaprojektowany i zbudowany w wydziale lotniczym stoczni Cantieri Riuniti dell'Adriatico (CRDA) w Monfalcone koło Triestu.

W listopadzie 1937 roku przebywająca we Włoszech delegacja Kierownictwa Marynarki Wojennej podjęła rozmowy w wytwórni CRDA na temat zakupu samolotu dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Strona włoska przyjęła warunki i wyraziła zgodę na wprowadzenia części wyposażenia produkcji polskiej.

W dniu 30 lipca 1938 roku podpisano umowę na dostarczenie do Polski 6 samolotów CANT Z.506B, przy czym dostawy miały się odbywać w trzech terminach po 2 samoloty od 26 czerwca 1939 roku do 26 lipca 1939 roku.

Do Polski dotarł tylko jeden z tych samolotów, który przyleciał w dniu 27 sierpnia 1939 roku z Włoch do Pucka, przez Jugosławię, Węgry i Słowację. Samolot był uzbrojony, lecz zgodnie z przepisami międzynarodowymi podczas przelotu nad państwami obcymi nie miał na pokładzie amunicji.

W dniu 1 września 1939 roku po zbombardowaniu bazy Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, postanowiono ewakuować samolot w głąb kraju. Wystartował on w dniu 2 września 1939 roku, udając się początkowo do Modlina, lecz zmuszony był wodować na Wiśle koło Kozienic. Następnie w dniu 6 września został przebazowany na jezioro Siemień koło Parczewa, gdzie w dniu 11 września 1939 roku został zniszczony w czasie nalotu samolotów niemieckich. 

Na wystawie  można zobaczyć zachowane oryginalne fragmenty tego samolotu, jego model oraz fotografie.

Wystawa będzie prezentowana do końca sierpnia 2020 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony