Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wystawa "Wodnosamolot CANT Z.506B w Polsce. Historia jednego samolotu"

30 czerwca br., w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie została otwarta wystawa prezentująca historię włoskiego wodnosamolotu CANT Z.506B Airone, zakupionego w 1939 r. dla polskiego lotnictwa morskiego.

CANT Z.506 – włoski wodnosamolot pasażerski, bombowy i rozpoznawczy – został zaprojektowany i zbudowany w wydziale lotniczym stoczni Cantieri Riuniti dell'Adriatico (CRDA) w Monfalcone koło Triestu.

W listopadzie 1937 roku przebywająca we Włoszech delegacja Kierownictwa Marynarki Wojennej podjęła rozmowy w wytwórni CRDA na temat zakupu samolotu dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Strona włoska przyjęła warunki i wyraziła zgodę na wprowadzenia części wyposażenia produkcji polskiej.

W dniu 30 lipca 1938 roku podpisano umowę na dostarczenie do Polski 6 samolotów CANT Z.506B, przy czym dostawy miały się odbywać w trzech terminach po 2 samoloty od 26 czerwca 1939 roku do 26 lipca 1939 roku.

Do Polski dotarł tylko jeden z tych samolotów, który przyleciał w dniu 27 sierpnia 1939 roku z Włoch do Pucka, przez Jugosławię, Węgry i Słowację. Samolot był uzbrojony, lecz zgodnie z przepisami międzynarodowymi podczas przelotu nad państwami obcymi nie miał na pokładzie amunicji.

W dniu 1 września 1939 roku po zbombardowaniu bazy Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, postanowiono ewakuować samolot w głąb kraju. Wystartował on w dniu 2 września 1939 roku, udając się początkowo do Modlina, lecz zmuszony był wodować na Wiśle koło Kozienic. Następnie w dniu 6 września został przebazowany na jezioro Siemień koło Parczewa, gdzie w dniu 11 września 1939 roku został zniszczony w czasie nalotu samolotów niemieckich. 

Na wystawie  można zobaczyć zachowane oryginalne fragmenty tego samolotu, jego model oraz fotografie.

Wystawa będzie prezentowana do końca sierpnia 2020 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Czytaj więcej

Nasze strony