Przejdź do treści
Unikalna tablica przyrządów z samolotu PZL I-22 Iryda (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Unikalne tablice przyrządów z samolotu PZL I-22 Iryda trafiły do kolekcji MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie pochwaliło się nowymi, unikalnymi eksponatami, które przekazał placówce Radosław Szukała. Dzięki hobby Pana Radosława kolekcja Muzeum wzbogaca się o dwa unikalne eksponaty – 2 tablice przyrządów  do samolotu PZL I-22 Iryda. 

PZL I-22 Iryda to samolot szkolno-treningowy, opracowany w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie jako następca samolotu TS-11 Iskra. Prototyp zbudowany w zakładach WSK PZL Mielec oblatano w 1985 r. Był napędzany silnikami PZL-5. W 1992 r. oblatano prototyp wersji M-93K, napędzanej docelowymi silnikami K-15. W latach 1992–1996 58. Lotniczy Pułk Szkolny w Dęblinie eksploatował 8 egzemplarzy.

Z powodu przedłużającego się okresu rozwoju Iryda w momencie wejścia do eksploatacji była konstrukcją przestarzałą i sprawiającą liczne problemy, dlatego po katastrofie w 1996 r., w której zginęło dwóch pilotów, samoloty wycofano z użycia. Prace nad samolotem kontynuowano, powstawały też prototypy wersji z silnikami Rolls Royce Viper i awioniką francuskiej firmy Sagem, ale nie weszły do produkcji seryjnej i eksploatacji.


PZL I-22 Iryda M-93K w Muzeum Lornictwa Polskiego (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Łącznie na linii montażowej znalazło się 19 Iryd, ale nie wszystkie zostały ukończone. Zezłomowany został jedynie egzemplarz do badań statycznych. Pozostałe trafiły do muzeów lotniczych lub magazynu. Jeden z nich o numerze 0305 znajduje się na ekspozycji zewnętrznej w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Teraz do kolekcji zbiorów Muzeum trafiły jeszcze dwie unikalne tablice przyrządów z tego samolotu. – Darowizna Pana Radosława to dowód przyjaźni wobec naszej placówki i starań o zachowanie pamięci historii lotnictwa – mówią pracownicy Muzeum Lotnictwa Polskiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony