Spotkania przy samolocie: Bell CH-136 Kiowa
W dniu 15 marca 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o rodzinie doskonałych śmigłowców Bell 206, ich wersjach cywilnych i wojskowych, powstałych w znanej amerykańskiej firmie Bell. Jeden z tych śmigłowców jest eksponowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Bell CH-136 Kiowa - wojskowa wersja jednego z najpopularniejszych śmigłowców świata.
W 1960 r. armia amerykańska ogłosiła konkurs na lekki śmigłowiec obserwacyjny (Light Observation Helicopter, LOH). Firma Bell Helicopter opracowała projekt D-250, oznaczony jako YHO-4. Na bazie tego projektu powstał Model 206, oznaczony YOH-4A. W 1962 r. zbudowano pięć prototypów do prób wojskowych. Projekt Bella przegrał ze śmigłowcem OH-6A firmy Hughes, który został ogłoszony zwycięzcą konkursu w 1965 r. Po odrzuceniu przez armię Bell dokonał kolejnych zmian konstrukcyjnych i skierował śmigłowiec do na rynek cywilny pod oznaczeniem Bell 206A JetRanger. Rozpoczęła się masowa produkcja i dziś Bell 206 jest najpopularniejszym na świecie typem lekkiego śmigłowca turbinowego, używanym w lotnictwie cywilnym i wojskowym wielu krajów.
W 1967 r. armia amerykańska ponownie przeprowadziła konkurs na lekki śmigłowiec, z powodu kłopotów produkcyjnych firmy Hughes. Firma Bell zgłosiła śmigłowiec 206A, który został ogłoszony zwycięzcą i otrzymał oznaczenie OH-58A Kiowa. W sierpniu 1969 r. śmigłowce Kiowa weszły do akcji w jednostkach amerykańskiej Kawalerii Powietrznej walczących w Wietnamie. Podczas walk utracono 45 śmigłowców.
Śmigłowiec Bell OH-58 był modernizowany w latach 70-tych i 80-tych. Początkowo powstała wersja OH-58C, napędzana mocniejszym silnikiem i wzbogaconą awioniką. W 1981 r. oblatano prototyp wersji OH-58D, wyposażonej ponownie w mocniejszy silnik i układ przeniesienia napędu, czterołopatowy wirnik nośny i umieszczoną na maszcie nad nim głowicą obserwacyjną, mieszczącą stabilizowaną żyroskopowo platformę z kamerą telewizyjną, systemem obserwacji w podczerwieni i laserowym dalmierzem i znacznikiem celu. Wersja uzbrojona nosi oznaczenie OH-58D Kiowa Warrior. Śmigłowce OH-58D współpracują ze śmigłowcami szturmowymi AH-64 Apache, wskazując im cele do zniszczenia.
W 1970 r. Siły Zbrojne Kanady zamówiły 74 śmigłowce Bell OH-58A w celu zastąpienia nimi śmigłowców Hiller UH-12 Nomad i samolotów Cessna L-19 Bird Dog. Dostarczono je w latach 1971–1982. Były użytkowane do 1995 r. Oprócz Stanów Zjednoczonych i Kanady użytkownikami śmigłowców są Austria, Australia, Dominikana, Tajwan i Arabia Saudyjska.
Prezentowany śmigłowiec, numer seryjny 71-20920, numer ewidencyjny 136255 został przekazany przez Siły Zbrojne Kanady w 2010 r.
Dane techniczne:
Średnica wirnika - 10,77 m
Masa startowa - 1360 kg
Maksymalna prędkość - 222 km/h
Pułap - 5800 m
Zasięg - 481 km
Uzbrojenie - system uzbrojenia M27 z karabinem maszynowym M134 Minigun kal. 7,62 mm lub system uzbrojenia XM-8 z granatnikiem M129 kal. 40 mm
Silnik - silnik turbowałowy Allison T63-A-700 o mocy 317 KM
Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.
Komentarze