Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekt polsko-węgierski Messer

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało, że za kilka dni zostanie zaprezentowany Messer, wspólny międzynarodowy projekt.

W ramach współpracy krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego i węgierskiego Muzeum Lotnictwa na codzień prezentowany w Krakowie Messerschmitt Bf 109G-6 od 23.10.2019 r. do 15.03.2020 r. będzie znajdował się na wystawie w Szolnok.

W 2017 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i Muzeum lotnictwa im. RepTár w Szolnok podpisały umowę o współpracy w celu wzmocnienia wzajemnych przyjaznych relacji między dwoma muzeami i świadomego wspierania współpracy w dziedzinie kultury, turystyki i edukacji.

Poprzez ten projekt chcemy jeszcze bardziej wzmocnić wspólne przyjazne relacje pomiędzy naszymi muzeami poprzez świadome wspieranie kultury, turystyki i współpracy na polu edukacji – mówią przedstawiciele Muzeum Lotnictwa Polskiego.

W 1942 roku Węgry otrzymały 2 egzemplarze Bf-109D, następnie w latach 1942-1944 dalsze 40 egzemplarzy Me-109E używanych głównie do celów szkoleniowych. W 1942 roku została podjęta produkcja licencyjna samolotów Messerschmitt Me-109G. Węgrzy latali również na co najmniej 15 Me-109F-4, a następnie na ok. 250 samolotach w wersjach G i K. Używane były bardzo intensywnie w walkach z ZSRR. Od marca 1944 roku uczestniczyły również w odpieraniu nalotów amerykańskich samolotów na cele położone na terytorium Węgier. W ciągu całej wojny Węgrzy dysponowali nie mniej niż 840 Messerschmittami Me-109. Samoloty te były uzywane aż do końca wojny, ostatnie Me-109G spalono 4.05.1945 r., tuż przed poddaniem się Amerykanom.


Messerschmitt Bf 109G-6 prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Egzemplarz samolotu Messerschmitt Bf 109G-6 „czerwona trójka” prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego posiada numer fabryczny 163306. Wytwórnię Messerschmitt Werke w Regensburgu opuścił 11 maja 1944 r i trafił do jednostki treningowej Jagdgruppe West. Na samolocie tym w dniu 28 maja 1944 roku, we wczesnych godzinach rannych do lotu ćwiczebnego wystartował Feldwebel Ernst Pleins. O godzinie 8.30, tuż po jednym z treningowych startów, samolot wpadł do pobliskiego jeziora Trzebuń. Pilot zginął na miejscu. Staraniem Fundacji „Polskie Orły” wrak samolotu został wydobyty w 2000 roku, a następnie odrestaurowany. Samolot był czasowo eksponowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego. W październiku 2014 r. ponownie znalazł się w MLP jako depozyt długoterminowy.

Poniżej zdjęcie z transportu krakowskiego egzemplarza samolotu Messerschmitt Bf 109G-6 do ewgierskiego muzeum:


(fot. RepTár - Szolnoki Repülőmúzeum/FB)

Zachęcamy do obserwowania projektu i jego efektów na stronie www.reptar.hu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony