Przejdź do treści
Źródło artykułu

Drugi numer "Aviatora Krakowskiego"

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza do lektury drugiego numeru Aviatora Krakowskiego. Ten dwumiesięcznik informacyjno-historyczny to nowa internetowa inicjatywa Muzeum.

Krakowska placówka zamieszcza tam aktualności z Muzeum i artykuły o szeroko pojętej historii lotnictwa, przede wszystkim w odniesieniu do swoich eksponatów, ale nie tylko. Temat miesiąca to oczywiście 60 lat lotów w Kosmos.

W drugim numerze "Aviatora Krakowskiego":

Krakowscy Awiatycy. Awiatyk z Nowodworka
W latach 1909 - 1910, po przelocie Louisa Blériot nad kanałem La Manche Kraków opanowała prawdziwa gorączka lotnicza. Bronisław Saloni, uczeń gimnazjum św. Anny zbudował szybowiec.

Sylwetki lotników. Ppor. Zygmunt Kostrzewski
Każda wojna, bitwa czy tylko potyczka oprócz zwycięzców i pokonanych ma również wielu cichych bohaterów, którzy swoimi czynami dali przykład hartu ducha oraz oddania dla sprawy o którą walczyli. Czyny tych ludzi stanowią dla następujących po nich pokoleń wzorce do naśladowania. W artykule przedstawiono postać jednego z czołowych polskich pilotów, którzy walczyli z Ukraińcami w 1919 r.

Lotnictwo w zagonie na Korosteń
Udział polskiego lotnictwa w zagonie Korpusu Jazdy płk. Juliusza Rómmla na Korosteń (8-12 października 1920 r.). Pierwsze karty ponad stuletniej księgi dziejów polskiego lotnictwa wojskowego zostały zapisane w czasie walki o przebieg granic II Rzeczypospolitej. Oznaczone biało-czerwonymi szachownicami samoloty były obecne w czasie toczonych przeciw Ukraińcom bojów o Lwów, pojawiały się ponad wytyczoną w Wielkopolsce polsko-niemiecką linią demarkacyjną, a także wzięły udział w wielkich bitwach i operacjach wojny polsko-bolszewickiej.

Pechowy lot kapitana Serafina
Jednym z bardziej rzucających się w oczy samolotów w Hangarze Głównym MLP jest Avia B-33, produkowana w Czechosłowacji licencyjna wersja radzieckiego samolotu szturmowego Ił-10. Trafiły one do Polski w latach 50., ale miały złą opinię z powodu awaryjności. Ta historia wyjaśnia, skąd ta opinia się wzięła.

Pokonać barierę dźwięku
Lotnictwo zrewolucjonizowało sposób przemieszczania się na duże odległości oraz prowadzenia wojen. Jego główną zaletą w stosunku do innych środków transportu jest przede wszystkim prędkość. To właśnie ona stała się jednym z głównych zagadnień, z jakim na przestrzeni ponad 100 lat historii awiacji zmagali się konstruktorzy. Przekroczenie bariery dźwięku było jednym z milowych kroków w rozwoju lotnictwa. Zanim jednak udało się opanować tę trudną sztukę, musiała dokonać się mała „rewolucja”, w wyniku której w lotnictwie na stałe zagościły silniki odrzutowe, a samoloty znacznie zmieniły swój kształt.

60 lat obecności człowieka w kosmosie
12 kwietnia 1961 r. 27-letni Rosjanin Jurij Gagarin został pierwszym człowiekiem, który znalazł się w przestrzeni kosmicznej. Wydarzenie to było pierwszym z punktów kulminacyjnych wyścigu kosmicznego między dwoma ówczesnymi mocarstwami, czyli Stanami Zjednoczonymi i ZSRR. Dało chwilową przewagę Rosjanom, lecz ostatecznie w eksploracji kosmosu Amerykanom udało się osiągnąć znacznie więcej.

Thunderchiefy nad Wietnamem cz. 2
Przedstawiamy drugą część artykułu o działaniach samolotów Republic F-105 Thunderchief podczas wojny wietnamskiej. W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie można zobaczyć jeden z nielicznych w Europie samolotów tego typu.

Mól hangarowy. Recenzje książek
W drugim numerze "Aviatora Krakowskiego" znalazły się recenzję dwóch książek: "Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników" oraz "Palace Cobra: A Fighter Pilot in the Vietnam Air War".

Polecamy muzealny dwumiesięcznik, a wraz z nim szereg ciekawych artykułów, felietonów, recenzji i opracowań. Zerknijcie na zdjęcia o czym jeszcze możecie poczytać.

Do pobrania: Aviator Krakowski Nr 2

Zapraszamy do lektury!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony