Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dassault Mystere IV w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło się o nowy eksponat, myśliwsko-bombowy samolot odrzutowy Dassault Mystere IVA.

Dassault MD 454 Mystère IVA trafił do Krakowa na podstawie umowy depozytowej z amerykańskim Narodowym Muzeum Sił Powietrznych. Samolot, po złożeniu zostanie udostępniony zwiedzającym jako część wystawy poświęconej lotnictwu bojowemu lat 50. i 60. XX wieku.

Francuski odrzutowiec jest ciekawym i rzadko spotykanym w tej części Europy eksponatem. Powstał w latach 1950. jako realizacja polityki Marcela Dassault, wówczas jednego z pionierów rozwijających pierwszą generację samolotów myśliwskich o napędzie odrzutowym.

Mystere (z fr. tajemnica) to następca pierwszej francuskiej konstrukcji tego typu – Ouragan. Zgodnie z dewizą Marcela Dassault efektywność i prostota projekt zakładał dostosowanie wymiarów kadłuba do parametrów dostępnych wówczas silników odrzutowych. W przypadku Ouragan był to model Nene, natomiast Mystere został oblatany z silnikiem Rolls-Royce Tay 250. Ten ostatni pozwolił zresztą na przekroczenie bariery dźwięku w 1952. Mystere IVA został wyposażony w silnik Hispano-Suiza Verdon 350 będacy odmianą modelu Rolls-Royce Tay. Dodatkowo przekonstruowano skos skrzydeł (przy okazji zmieniając ich profil) co pozwoliło na osiąganie prędkości Ma1.2. Uzbrojenie stanowiły dwa działka rewolwerowe DEFA kalibru 30 mm.

Egzemplarz o nr seryjnym 146 został oblatany w 17 lutego 1956. Służył we francuskich siłach powietrznych (Armee de l'Air). Był wykorzystywany podczas misji w Algierii. Po spisaniu ze służby został przebazowany do bazy RAF w Sculthorpe (Wielka Brytania) w maju 1978. W czasie służby spędził w powietrzu 4255 godzin. Obecnie stanowi własność National Museum of the USAF. Od maja 1982 do stycznia 2020 był eksponowany w North East Land Sea and Air Museum, nieopodal Newcastle.

MD 454 Mystère IV – parametry techniczne:
Państwo:         Francja
Producent:      Dassault Aviation
Typ:     samolot myśliwsko-bombowy
Konstrukcja:    metalowa, półskorupowa
Załoga: 1 pilot
Napęd: 1 silnik Hispano-Suiza Verdon 350, turboodrzutowy
Ciąg:  34,4 kN
Wymiary:
Rozpiętość 11,12 m
Długość 12,89 m
Wysokość 4,46 m
Powierzchnia nośna 32,00 m²
Masa:
Własna 5870 kg
Startowa 10200 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 1120 km/h
Prędkość wznoszenia 45 m/s
Pułap 15 000 m
Zasięg 1310 km
Uzbrojenie:
2 × działko DEFA kal. 30 mm
do 900 kg uzbrojenia podwieszanego na 2 węzłach
Użytkownicy: Francja, Indie, Izrael

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony